Nyheter 14.4.2014

Skolorna utmanas att delta i en internationell statistikpostertävling

De finländska skolorna utmanas att delta i en internationell statistikpostertävling. Syftet med tävlingen, som riktar sig till elever i högstadiet och gymnasiet, är att förbättra de ungas färdigheter att beskriva sin egen miljö med hjälp av statistik och att använda statistik i olika vardagliga situationer.

Temat för tävlingen som arrangeras för fjärde gången är valfritt. Eleverna arbetar i grupp och gör en poster, dvs. en vetenskaplig affisch, där man använder sig av statistik.

Finlands bästa posters går vidare till den internationella finalen

Tävlingen har två klasser: högstadier och gymnasier. I alla deltagande skolor väljs den bästa postern i vardera klassen för att delta i den nationella tävlingen. Finlands bästa posterbidrag går vidare till den internationella finalen. Förra gången deltog 7 191 elever från 30 olika länder i den internationella tävlingen.

Eleverna deltar i tävlingen under lärarledning. Tävlingsspråket är engelska eller landets eget språk. Det kostar inget att delta.

Finländska ungdomar har klarat sig utmärkt i tävlingen

Den förra postertävlingen arrangerades 2012–2013. Då klarade sig de finländska ungdomarna utmärkt: laget från Lyseonpuiston lukio i Rovaniemi vann gymnasieklassen i den internationella statistiktävlingen i att läsa och använda statistik. Även tidigare år har de finländska skolorna klarat sig bra i tävlingen. Finland har vunnit i alla tidigare internationella tävlingar.

Tävlingen arrangeras inom ISLP-projektet  (International Statistical Literacy Project) av IASE (International Association of Statistical Education), som verkar inom Internationella Statistiska Institutet (ISI). IASE har som syfte att främja statistikundervisning samt läsning och användning av statistik. I Finland arrangeras tävlingen av Statistikcentralen, Riksförbundet för Lärare i Matematiska Ämnen MAOL r.f. och Statistiska Samfundet i Finland r.f.

Tävlingens olika skeden

1. Eleverna anmäler sig under ledning av sin lärare till ISLP-projektet via internet. Anmälan startade 7.4.2014.
  2. Skolornas vinnande bidrag sänds till Jaana Kesti (jaana.kesti@stat.fi), landskoordinator för Finland, före 1.2.2015 (en poster per serie från respektive skola).
  3. De bästa bidragen i Finland utses i februari 2015.
  4. Den internationella finalen, dvs. bedömning av olika länders bidrag arrangeras under våren 2015.
  5. Vinnarna tillkännages i juli 2015 i Rio de Janeiro.

Mera information om tävlingen

Kontaktinformation:
utvecklingschef Reija Helenius, tfn 09 1734 3677 eller ISLP-projektets landskoordinator för Finland Jaana Kesti, tfn 09 1734 2267, e-post: förnamn.efternamn@stat.fi