Uutisia 6.6.2014

Suomi ja suomalaiset keskiössä vuoden 2014 Apps4Finland-haasteissa

Tilastokeskus nostaa tämän vuoden Apps4Finland-kilpailun haasteiden teemaksi Suomen ja suomalaisuuden. Teemalla Tilastokeskus haluaa valmistautua tuleviin juhlavuosiin: ensi vuoden 150-vuotisjuhlaansa sekä Suomen itsenäisyyden juhlavuoteen 2017.

Pitkät, 1700-luvulta alkavat väestöaikasarjat tarjoavat lukemattomia mahdollisuuksia erilaisille ideoille ja sovelluksille. Nämä tiedot ovat saatavilla avoimesta StatFin-tietokannasta, lisäksi ne julkaistaan myöhemmin rajapinnan kautta käytettävänä tietokantataulukkona. Lähihistoriasta kiinnostuneet voivat puolestaan sukeltaa väestölaskenta-aineistoihin sekä paikkatietoikkunassa oleviin pienalueittaisiin väestötietoihin.

Väestötilastoihin liittyvien haasteiden tarkempi kuvaus julkaistaan elokuussa.

Tilastokeskus jatkaa tietojen avaamista ja avointen rajapintojen kehittämistä. Viime vuonna paikkatietoikkunassa julkaistut ensimmäiset karttaruuduittaiset tilastoaineistot on päivitetty toukokuussa.  Kesäkuun aikana tietoja täydennetään tieliikenneonnettomuuksia koskevalla aineistolla. Lisäksi vuoden aikana valmistellaan postinumeroittaisten tietojen avaamista.

Tilastokeskus järjestäjäkumppani Apps4Finland-kilpailussa

Tilastokeskus on ollut  mukana Apps4Finland-kilpailun järjestäjänä vuodesta 2012 lähtien. Kilpailun järjestämiseen osallistuminen on osa Tilastokeskuksen työstä tilastojen käytön ja vaikuttavuuden lisäämiseksi yhteiskunnassa.

Apps4Finland on avoimen datan innovaatiokilpailu, joka kannustaa kehittämään uusia tapoja hyödyntää avoimia tietovarantoja. Kilpailussa on neljä pääsarjaa, joihin voi osallistua sovelluksilla, datanavauksilla, visualisoinneilla ja ideoilla. Kilpailu on käynnissä 3.11.2014 saakka.

Apps4Finland-kilpailu järjestetään tänä vuonna jo kuudennen kerran. Kilpailu pääjärjestäjät ovat Forum Virium Helsinki, Open Knowledge Finland ry ja Suomen Verkkodemokratiaseura ry.

Lisätietoja:
tietopalvelupäällikkö Markku Huttunen 09 1734 3337 (9.6.2014 alkaen 029 551 3337),
tietopalvelusuunnittelija Anssi Kaarna 09 1734 2941 (9.6.2014 alkaen 029 551 2941),
tietopalvelujohtaja Heli Mikkelä 09 1734 3200 (9.6.2014 alkaen 029 551  3200)

Apps4Finland-kilpailun verkkosivut
Kilpailun tiedote