Liitetaulukko 23. Digitalisaation merkitys yrityksen liiketoiminnalle 2014-2016, tekijöiden merkitys, osuus yrityksistä

  Suuri
merkitys
Kohtalainen
merkitys

Vähäinen
merkitys

Ei koske
yritystä
% % % %
Kaikki Digitaalisten tuotteiden merkitys yrityksen liiketoiminnalle 20,0 25,5 27,3 27,2
Pilvipalveluiden merkitys yrityksen liiketoiminnalle 16,0 27,5 33,4 23,2
Sosiaalisen median merkitys yrityksen liiketoiminnalle 8,1 22,9 42,8 26,2
Esineiden internetin merkitys yrityksen liiketoiminnalle 13,6 20,6 32,9 32,9
Robotiikan hyödyntäminen tuotantoprosesseissa 7,6 15,2 25,9 51,4
Digitalisaation merkitys tuotteiden tuottamisessa 16,4 24,5 27,0 32,1
Digitalisaation merkitys tuotteiden muotoilussa 9,0 14,2 28,1 48,7
Digitalisaation merkitys tuotteiden markkinoinnissa 16,2 28,3 26,5 29,0
Digitalisaation merkitys tuotteiden jakelussa 13,9 25,6 29,4 31,1
Teollisuus Digitaalisten tuotteiden merkitys yrityksen liiketoiminnalle 9,6 22,2 36,8 31,4
Pilvipalveluiden merkitys yrityksen liiketoiminnalle 9,1 28,6 37,7 24,6
Sosiaalisen median merkitys yrityksen liiketoiminnalle 5,4 20,5 45,8 28,2
Esineiden internetin merkitys yrityksen liiketoiminnalle 11,0 20,6 36,7 31,6
Robotiikan hyödyntäminen tuotantoprosesseissa 11,6 22,0 31,1 35,4
Digitalisaation merkitys tuotteiden tuottamisessa 8,1 24,8 36,2 30,9
Digitalisaation merkitys tuotteiden muotoilussa 5,0 13,0 34,6 47,4
Digitalisaation merkitys tuotteiden markkinoinnissa 10,6 27,2 31,7 30,5
Digitalisaation merkitys tuotteiden jakelussa 5,5 24,3 37,9 32,4
Palvelut Digitaalisten tuotteiden merkitys yrityksen liiketoiminnalle 28,2 28,1 19,8 23,9
Pilvipalveluiden merkitys yrityksen liiketoiminnalle 21,3 26,6 30,0 22,1
Sosiaalisen median merkitys yrityksen liiketoiminnalle 10,2 24,9 40,4 24,6
Esineiden internetin merkitys yrityksen liiketoiminnalle 15,7 20,6 29,9 33,9
Robotiikan hyödyntäminen tuotantoprosesseissa 4,4 9,8 21,7 64,0
Digitalisaation merkitys tuotteiden tuottamisessa 23,0 24,2 19,8 33,1
Digitalisaation merkitys tuotteiden muotoilussa 12,1 15,1 23,0 49,8
Digitalisaation merkitys tuotteiden markkinoinnissa 20,6 29,1 22,4 27,9
Digitalisaation merkitys tuotteiden jakelussa 20,6 26,6 22,7 30,1
Innovaatio-
toimintaa
Digitaalisten tuotteiden merkitys yrityksen liiketoiminnalle 26,2 27,4 28,6 17,8
Pilvipalveluiden merkitys yrityksen liiketoiminnalle 21,0 30,3 33,6 15,2
Sosiaalisen median merkitys yrityksen liiketoiminnalle 10,3 28,6 44,5 16,7
Esineiden internetin merkitys yrityksen liiketoiminnalle 16,6 22,9 34,2 26,2
Robotiikan hyödyntäminen tuotantoprosesseissa 10,6 18,2 29,2 42,0
Digitalisaation merkitys tuotteiden tuottamisessa 21,8 27,1 28,9 22,2
Digitalisaation merkitys tuotteiden muotoilussa 12,1 17,9 31,5 38,5
Digitalisaation merkitys tuotteiden markkinoinnissa 22,0 33,4 26,5 18,0
Digitalisaation merkitys tuotteiden jakelussa 18,4 29,8 31,0 20,8
Ei
innovaatio-
toimintaa
Digitaalisten tuotteiden merkitys yrityksen liiketoiminnalle 8,7 21,9 24,8 44,6
Pilvipalveluiden merkitys yrityksen liiketoiminnalle 6,7 22,3 33,0 38,0
Sosiaalisen median merkitys yrityksen liiketoiminnalle 4,1 12,6 39,7 43,6
Esineiden internetin merkitys yrityksen liiketoiminnalle 8,2 16,4 30,3 45,1
Robotiikan hyödyntäminen tuotantoprosesseissa 2,1 9,7 19,7 68,5
Digitalisaation merkitys tuotteiden tuottamisessa 6,5 19,7 23,5 50,3
Digitalisaation merkitys tuotteiden muotoilussa 3,3 7,4 21,9 67,4
Digitalisaation merkitys tuotteiden markkinoinnissa 5,5 18,8 26,5 49,3
Digitalisaation merkitys tuotteiden jakelussa 5,7 17,8 26,4 50,1

Lähde: Innovaatiotoiminta 2016, Tilastokeskus

Lisätietoja: Mervi Niemi 029 551 3263, Heidi Pirkola 029 551 3246, tiede.teknologia@tilastokeskus.fi

Vastaava tilastojohtaja: Sami Saarikivi


Päivitetty 12.4.2018

Viittausohje:

Suomen virallinen tilasto (SVT): Innovaatiotoiminta [verkkojulkaisu].
ISSN=1797-4380. 2016, Liitetaulukko 23. Digitalisaation merkitys yrityksen liiketoiminnalle 2014-2016, tekijöiden merkitys, osuus yrityksistä . Helsinki: Tilastokeskus [viitattu: 25.3.2019].
Saantitapa: http://www.stat.fi/til/inn/2016/inn_2016_2018-04-12_tau_023_fi.html