Joulu tilastojen valossa

Jouluperinteitä

32 miljoonan arvosta joulupuumyyntiä

Suomessa hankitaan noin 1,5 miljoonaa joulukuusta vuosittain. Myytävistä joulukuusista noin miljoona tulee kotimaisilta joulupuuviljelmiltä, loput metsänomistajien metsistä tai ulkomailta. Joulupuumyynnin arvo on vuosittain noin 32 miljoonaa euroa.
Lähde: Joulupuuseura, Suomen joulupuutuotanto.

75 prosenttia suomalaisista lähettää joulukortteja

IRO Researchin Postille toteuttaman tutkimuksen mukaan kolme neljäsosaa suomalaisista aikoo lähettää tänä jouluna joulukortteja. Miljoonat lähetetyt kortit kertovat siitä, etteivät digitaaliset viestit ole sivuuttaneet perinteistä joulukorttia. Tutkimuksen mukaan joulukorttiperinnettä vaalivat etenkin naiset. Yli 35-vuotiaista naisista noin 70 prosenttia pitää joulukorttien lähettämistä perinteenä, jonka he haluavat jatkuvan seuraaville sukupolville. Paketteja toimitetaan joulun aikaan yli miljoona kappaletta. Ruuhkaa purkamaan on perustettu yli 100 väliaikaista pop up -paketinnoutopistettä, joista on jo noudettu yli 100 000 pakettia.
Lähde: Posti, 28.11.2017, Joulukorttien ja pakettien tärkeät lähetyspäivämäärät lähestyvät – miljoonat joulukortit ja paketit matkaan ja 7.12.2017, Postin väliaikaisista pop up -noutopisteistä on noudettu jo yli 100 000 lähetystä.

150 lähipuutarhaa viljelee joulukukkia

Suomalaisten suosikkijoulukukkia ovat erityisesti joulutähdet, hyasintit ja ritarikukat, mutta esimerkiksi tulppaaneille, tulilatvoille, syklaameille ja atsaleoille on vakiintuneet ystävänsä. 75 prosenttia näistä kukista on kotimaisia. Joulukukkien kaupan arvoksi Kauppapuutarhaliitto arvioi noin sata miljoonaa euroa. Joulukukkia viljellään noin 150 lähipuutarhalla kautta maan.
Lähde: Kauppapuutarhaliitto ry, 12.12.2017, Joulun kukat kotimaasta.

787 000 lauluvihkosta

Kauneimmat joululaulut -tilaisuuteen on painettu 787 000 lauluvihkosta. Yhteislaulutilaisuuksia järjestetään tänä vuonna 45. kerran. Ulkosuomalaiset pääsevät laulamaan kauneimpia joululauluja kahdessakymmenessä eri maassa. Viime vuoden kauneimmiksi joululauluiksi äänestettiin ”Varpunen jouluaamuna”,  ”Sydämeeni joulun teen” sekä ”Tulkoon joulu”.
Lähde: Suomen lähetysseura, Kauneimmat Joululaulut 45 vuotta!

80 prosenttia saunoo jouluna

Harvian teettämän joulusaunakyselyn mukaan vain viidennes suomalaisista ei sauno jouluaattona. Joulusauna on erityisen tärkeä alle 25-vuotiaille miehille, joista 80 prosenttia kertoo harmistuvansa ainakin hieman, jos ei pääse jouluna saunomaan. Nuorista miehistä 84 prosenttia käykin jouluaattona saunassa. Ahkerimpia joulusaunojia ovat kuitenkin 31–40-vuotiaat miehet, joista 87 prosenttia saunoo jouluna. Suosituinta on kotona saunominen.
Lähde: Harvia, 13.12.2017, Saunaton joulu laittaa joulumielen koetukselle.

Jouluruoka ja -juoma

86 prosenttia arvostaa perinteistä jouluruokaa

Suomalaisista 86 prosenttia arvostaa perinteisiä jouluruokia, mutta niihin haetaan vaihtelua kala-, kasvis- ja vegaanivaihtoehdoilla. Taustalla on kuluttajien voimistunut halu kuluttaa kestävämmin, mikä onnistuu esimerkiksi suosimalla luomulihaa, riista- ja porotuotteita, kasvisproteiineja sekä sertifioitua kalaa ja suklaata. Suurin osa suomalaisista syö jouluna lihaa, mutta eettisesti tuotetun lihan kysyntä kasvaa. Yli puolet jouluruokatutkimukseen vastanneista kaipaa jouluaterialle uusia makuja ja vaihtelua. Kokeilunhaluisista suomalaisista 60 prosenttia aikoo käyttää joulupöydässä kalaa tai kasviksia, ja lihan korvaavia proteiinilähteitä, kuten nyhtökauraa, härkistä, tofua tai quornia, aikoo käyttää heistä 45 prosenttia.
Lähde: Lidl Suomi, 13.12.2017, Näin kokoat vastuullisemman joulupöydän lähikaupasta.

60 prosentilla talouksista kotimainen kinkku

Joulukinkkuja myydään vuosittain 6–7 miljoonaa kiloa. Vuonna 2016 kinkkuja myytiin noin 7,1 miljoonaa kiloa, josta ulkomaisten kinkkujen osuus oli noin 5 prosenttia. Tänä jouluna 70 prosenttia kotitalouksista aikoo ostaa joulukinkun, noin 60 prosenttia kotimaisen kinkun. Hieman harvempi kuin joka kymmenes suomalainen korvaa kinkun joulupöydässä jollakin muulla ruualla, kuten kalkkunalla, kalalla, muulla lihalla tai kasviksilla.
Lähde: Lihatiedotus, 1.12.2017, Kol­me vii­des­tä ta­lou­des­ta os­taa ko­ti­mai­sen kin­kun.

91 prosenttia lipeäkalan energiasta proteiinia

Voit tarkistaa lipeäkalan ohella siankinkun, sinapin, lanttulaatikon, joulutortun, suklaan, punaviinin ja monen muun perinteisen jouluruoan kokonaisenergian jakautumisen ja kalorit Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) ravitsemusyksikön ylläpitämästä elintarvikkeiden koostumustietopankista Finelistä.

60 prosentilla olutta tarjolla joulupöydässä

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton teettämän tutkimuksen mukaan olutta juovista suomalaisista kolmella viidestä on olutta tarjolla joulupöydässä. Määrä on pysynyt samana vuodesta 2014, jolloin kysely tehtiin ensimmäisen kerran. Joulukuussa myydään olutta noin 20−30 prosenttia enemmän kuin esimerkiksi loka- tai marraskuussa.
Lähde: Panimoliitto, 12.12.2017, Kysely: Vaalea lager on suosituin olut suomalaisten joulupöydissä.

Onko jouluna lunta?

Viime vuonna joulukuu oli Suomessa 2–6 astetta pitkän ajan keskiarvoa leudompi, ja sademäärä jäi maan etelä- ja länsiosassa monin paikoin harvinaisen pieneksi. Juuri ennen joulua voimakas lounaisvirtaus piti sään vuodenaikaan nähden lauhana suuressa osassa maata. Itärajaa ja osaa Lappia lukuun ottamatta lämpötilat olivat plussan puolella. Joulu oli lumeton etelä- ja länsirannikolta joitakin kymmeniä kilometrejä sisämaahan.
Lähde: Ilmatieteen laitos, Ilmastokatsaus, joulukuun kuukausikatsaus 2016.

Yleensä jouluna pohjoisessa lunta on lähes 40 senttiä, Keski-Suomessa noin 30 senttiä ja Etelä-Suomessa 5–10 senttiä. Hyvin vähälumisia jouluja on ollut vuosina 1972, 1992, 2000, 2006, 2007 ja 2013. Lue lisää joulunajan säistä.

Joulukauppa

Vajaat 500 euroa jouluhankintoihin

Suomalaisten joulubudjetti on hieman pienentynyt viime vuodesta. Tänä vuonna se on keskimäärin 490 euroa henkilöä kohden. Suklaa ja muut makeiset, lelut sekä vaatteet ovat edelleen suosituimpia joululahjoja. Kirjalahjoja ostavat erityisesti yli 65-vuotiaat. Tämän vuoden joulukassasta 290 euroa aiotaan käyttää lahjoihin ja 200 euroa muihin joulukuluihin. Joululahjaostokset aiotaan rahoittaa pääasiassa palkkatuloilla ja muilla säännöllisillä tuloilla. Säästöjä tai veronpalautuksia aikoo käyttää viidesosa kyselyyn vastanneista, ja joka kymmenes arvelee ostavansa joululahjoja luotolla. Toisaalta joka kymmenes suomalainen ei aio ostaa joululahjoja ollenkaan.
Lähde: Nordea, 23.11.2017, Nordean joulukysely: Suomalaiset käyttävät jouluun hieman alle 500 euroa.

896 miljoonan euron joulusesonki alkaa Black Fridaysta

Kaupan liiton joulun ajan kuluttamista ennakoivan indeksin mukaan joulukaupasta voidaan odottaa viime vuotta vilkkaampaa. Indeksi on parin viime vuoden aikana ollut tasaisessa kasvussa. Joulu on säilyttänyt paikkansa vähittäiskaupan tärkeimpänä sesonkina, mutta marraskuun lopun suuret kampanjat – Black Friday ja Cyber Monday – ovat mahdollisesti siirtämässä kulutusta entistä enemmän marraskuulle.

Koko vähittäiskaupan arvonlisäverollinen myynti viime joulukuussa oli lähes 4,7 miljardia euroa eli 1 016 euroa jokaista Suomessa asuvaa vähintään 15-vuotiasta kohden. Joulusesongin tuoma myynnin lisäys kuukausikeskiarvon päälle oli joulukuussa noin 845 miljoonaa euroa. Mikäli joulukauppaa tehtiin merkittävissä määrin jo marraskuussa Black Friday -kampanjoinnin ansiosta, joulusesongin tuoma myynnin lisäys marras-joulukuussa oli yhteensä noin 896 miljoonaa euroa.

Etenkin lapsiperheet aloittavat joululahjojen suunnittelemisen jo hyvissä ajoin ennen joulua. Pääosa ostoksista tehdään kuitenkin vasta joulukuussa. Joululahjoja ostavista naisista 79 prosenttia on hankkinut pääosan lahjoista joulukuun puoleen väliin mennessä, kun miehistä näin on tehnyt ainoastaan 59 prosenttia. Erityisesti alle 35-vuotiaat ostavat joululahjoja mielellään sekä kotimaisista että ulkomaisista verkkokaupoista.
Lähde: Kaupan liitto, 20.11.2017, Black Friday siirtää joulukauppaa marraskuulle.

Kotimaisia joululahjoja suositaan

60 prosenttia suomalaisista kertoo ostavansa joululahjaksi mieluiten Suomessa tehtyjä tuotteita, ja yli puolet (52 %) toivoo saavansa itse lahjaksi kotimaisia tuotteita. Tutkimukseen vastanneista 33 prosenttia arvioi jouluhankinnoistaan yli puolen olevan kotimaisia ja Suomessa valmistettuja.
Lähde: Suomalaisen Työn Liitto, 13.12.2017, Suomalaiset ostavat ja saavat mieluiten Suomessa tehtyjä joululahjoja.

Suomessa kulutetaan maltillisesti

Suomessa joulunajan kulutus on muihin maihin verrattuna maltillista. Kulutus oli viime jouluna noin 15 prosenttia kotitalouden kokonaistuloista, ja tänä vuonna vastaava luku on noin 12 prosenttia. Suurin osuus kokonaistuloista kulutetaan jouluun Meksikossa (35 %), Romaniassa (32 %), Espanjassa (30 %) ja Brasiliassa (28 %). Suomen ohella vähiten jouluun kuluttavia maita ovat Kroatia (14 %), Norja (13 %) ja Alankomaat (12 %).
Lähde: Ferratum, Joulubarometri 2017.

Eettinen ja aineeton joulu

10 prosentin kasvu aineettomien lahjojen suosiossa

Kolmasosa pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen asukkaista suosii aineettomia lahjoja tavaralahjojen sijaan. Vuoteen 2016 verrattuna aineettomien lahjojen suosio on kasvanut jopa kymmenen prosenttia.
Lähde: HSY, 11.12.2017, Aineettomien lahjojen suosio kasvaa pääkaupunkiseudulla – Jakamistalous vielä uutta.

Yli miljoonalla eurolla lahjoja vähäosaisille lapsille

Jo 15. kerran järjestetyllä Joulupuu-keräyksellä kerätään lahjoja lapsille ja nuorille, jotka ovat lastensuojelun piirissä, huostaan otettuna, lastenkodissa tai vähävaraisessa perhetilanteessa. Vuonna 2016 Joulupuu-keräys tuotti yli 54 000 joululahjaa vähäosaisille lapsille ja nuorille. Rahaksi muutettuna keräyksen arvo ylitti miljoonan euron rajan.
Lähde: Joulupuu 2017, Joulupuu-keräyksen kotisivut.

Joulukuun matkat

90 prosenttia aikoo matkustaa syksyn aikana tai joulunpyhinä

Lokakuun alussa toteutettuun kyselyyn vastanneista lähes 90 prosenttia aikoo matkailla joko syksyn aikana tai joulunpyhinä. Noin 20 prosenttia vastaajista suunnittelee tekevänsä joululomalla 4–6 vuorokauden mittaisen matkan ja 22 prosenttia 1–2 viikon mittaisen matkan. Joulunajan matkoista noin 20 prosenttia suuntautuu kotimaahan ja 18 prosenttia muualle Eurooppaan. Kolmasosa matkalle aikovista kertoo käyttävänsä matkustamiseen enemmän rahaa kuin edellisinä vuosina.
Lähde: SF-Caravan ry, 29.11.2017, Jouluna suomalaiset lomailevat Euroopan kohteissa - myös matkailu kotimaassa houkuttaa.

2,1 miljoonaa vapaa-ajan matkaa kotimaahan

Suomalaiset tekivät joulukuussa 2016 yhteensä 2,1 miljoonaa kotimaan vapaa-ajan matkaa, joiden aikana yövyttiin vähintään kerran. Noin 1,6 miljoonassa näistä matkoista majoituttiin ilmaismajoituksessa, kuten sukulaisten ja tuttavien luona tai omassa loma-asunnossa.

640 000 vapaa-ajan matkaa ulkomaille

Vapaa-ajan matkoja ulkomaille suomalaiset tekivät viime joulukuussa hieman alle 640 000, joista lähialueille Baltiaan ja Pohjoismaihin suuntautui 57 prosenttia, muualle Eurooppaan 35 prosenttia ja Euroopan ulkopuolelle 8 prosenttia. Suosituimmat matkustuskohteet joulukuussa olivat Viro, jonne suuntautui 200 000 matkaa sekä Ruotsi ja Espanja, jonne molempiin suuntautui 120 000 matkaa.

279 000 ulkomaalaista matkailijaa

Ulkomaalaisia matkailijoita saapui Suomen majoitusliikkeisiin yhteensä yli 279 000 joulukuussa 2016 ja yöpymisiä kirjattiin yhteensä lähes 656 000. Yli puolet (52 %) ulkomaisista yöpymisistä kirjattiin Lapin majoitusliikkeissä.

Lähteet: Tilastokeskus, Suomalaisten matkailu ja Majoitustilasto.

 

Joulutilastot on koonnut Tilastokirjasto

Lisätietoja: puh. 029 551 2220

info(at)tilastokeskus.fi

Päivitetty 11.1.2018