2005
20.12. Puolet
kotitalouksista digiajassa ensi kesänä
Reilu kolmannes suomalaisista kotitalouksista on hankkinut
digitelevision tai -sovittimen. Tilastokeskuksen tekemän
kuluttajabarometrin mukaan joka viides aikoo hankkia sellaisen
seuraavan puolen vuoden kuluessa. (Tieto&trendit)
12.12.2005
Verkkopalvelut tärkeitä asiakkaillemme
Tilastokeskuksen asiakkaat kokevat verkkopalvelumme hyödyllisiksi
ja käyttävät niitä yhä enemmän. Saimme
asiakastyytyväisyystutkimuksesta arvokasta tietoa toiminnan,
tuotteiden ja palvelujen parantamiseksi.
9.11. Syksyn tapahtumia
Tilastokeskuksessa
Marras-joulukuussa järjestämme useita seminaareja ja
koulutustilaisuuksia, jotka mm. kertovat tilastojen uudistamisesta,
auttavat oikean tilastotiedon löytämisessä sekä tukevat
asiantuntijoita tilastojen käytössä ja tulkinnassa.
4.11. Matkailu on
alueellisesti merkittävä elinkeino
Matkailu on ollut viime vuosikymmeninä eräs maailman nopeimmin
kasvavista elinkeinoista, ja myös Suomessa matkailun taloudellinen
merkitys on lisääntynyt selvästi (Kuntapuntari 4/2005).
17.10. Uusien EU-maiden
työmarkkinat murroksessa
Työllisyysaste on uusissa EU-maissa alhaisempi ja työttömyys
suurempaa kuin vanhoissa jäsenmaissa. Miesten kokoaikatyö on
EU-maissa normi, kun taas naisten työssäkäyntiin vaikuttavat
kulttuuriset ja taloudelliset tekijät. (Hyvinvointikatsaus
3/2005)
9.9. Matkapuhelin on
suomalaisten arjen perustyökalu
Suomessa puhepalveluiden
käyttö on jo pitkälti siirtynyt kiinteästä puhelinverkosta
matkaviestinverkkoon. Matkapuhelimesta soitettujen puheluiden ja
tekstiviestien käyttö sekä liittymien määrä lisääntyi edelleen
viime vuonna. Televiestintä Suomessa 2004 kertoo laajasti
puhelinkulttuurista ja siinä tapahtuneista muutoksista.
26.8. Mitä on
hyvinvointi?
Perinteinen bruttokansantuotteella mitattu hyvinvointikäsitys on
väistymässä uusien arvojen ja hyvinvoinnin mittaamistapojen tieltä.
Perustarpeiden tyydyttämisen jälkeen bruttokansantuotteen kasvu ei
enää lisää hyvinvointia entiseen tapaan. (Kuntapuntari 3/2005)
23.8. Digitaalisista
oppimispalveluista uusi kasvuala
Yrityksissä ja yhteisöissä tarvitaan entistä enemmän nopeaa ja
joustavaa koulutusta. Digitaalisten oppimateriaalien markkinat ovat
kasvaneet viime vuosina ripeästi. (Tietoaika 7/2005)
16.8. Suomen palveluvienti vielä
vähäistä
Vaikka palveluiden rooli on kasvanut kehittyneissä maissa
jatkuvasti, Suomen palveluvienti on kansainväliseen tasoon nähden
varsin vähäistä. Nyt peräänkuulutetaan panostusta toimivien
konseptien luomiseen ja vetävän markkinoinnin suunnitteluun.
5.7. Asiakastilaisuus
Rovaniemellä 12.8.2005
Tilastokeskuksen Oulun aluepalvelu järjestää Rovaniemellä
asiakastilaisuuden 12.8.2005. Tilaisuudessa esitellään
Tilastokeskuksen maksuttomia ja maksullisia verkkopalveluita.
18.7. Kuntien
yhdistymisen haasteet
Keskustelu kuntaliitoksista on ollut tänä vuonna vilkasta. Arviot
kuntaliitoksista saavutetuista hyödyistä vaihtelevat suuresti.
Yhdistymisen tuloksiin vaikuttaa olennaisesti, onko yhdistyminen
toteutettu rutiinilla vai taidolla. (Kuntapuntari 2/2005)
12.7. Lapsilla on
ostovoimaa
Lapsille ja nuorille maksetaan vuosittain kansantaloudellisestikin
merkittävä summa viikko- ja kuukausirahoja. Summasta hyötyvät
esimerkiksi karkkikauppiaat ja matkapuhelinoperaattorit, mutta
lapset pystyvät vaikuttamaan myös vanhempiensa kulutusvalintoihin.
(Tietoaika 6/2005)
28.6. Nautintoja arjen
askareista
Vapaa-ajan vietossa kodin ja perheen merkitys on kasvanut.
Tilastokeskuksen vapaa-aikatutkimuksen mukaan perinteiset kotityöt
koetaan pelkän rutiinin ja velvollisuuden sijasta usein myös
mielihyvää tuottavina. Ruoanlaitosta on tullut monille nautittava
harrastus, ja puutarhanhoitoa harrastavat sekä naiset että
miehet.
7.6. Tilastokeskuksen
uusi lehti analysoi taloutta ja yhteiskuntaa
Tilastokeskuksen Tietoaika- ja Economic Trends -lehdet yhdistyvät
uudeksi asiantuntijalehdeksi, joka tarjoaa entistä monipuolisempaa
tietoa Suomen taloudesta ja yhteiskunnasta. Painopiste on
taloudessa, mutta lehdessä tarkastellaan myös ajallemme tärkeitä
yhteiskunnallisia ilmiöitä ja niiden taustoja.
1.6. Markkinoiden
läheisyys vaikuttaa eniten yritysten sijoittumiseen
Yritysjohtajat pitävät markkinoiden läheisyyttä ja sopivan
työvoiman saatavuutta tärkeimpinä seikkoina päätettäessä yrityksen
sijaintipaikasta. Kolmanneksi tärkeimpänä pidetään
liikenneyhteyksiä. (Kuntapuntari 1/2005)
17.5. Väestörintamalla vilkasta
vuonna 2004
Uudet väestötilastot ovat ilmestyneet. Niiden mukaan muun muassa
lapsia syntyi ja avioliittoja solmittiin enemmän kuin
edellisvuonna.
3.5. Venäjän talouskatsaus: Nopea
kasvun jatkuminen ei ole itsestäänselvyys
Venäjän talouskasvu on tuore ilmiö. Kehittyvänä markkinana Venäjä
kasvaa nopeasti, mutta kasvun jatkuminen ei ole itsestäänselvyys.
(Economic Trends 1/2005)
14.4. Maahanmuuttajissa
paljon yrittäjäpotentiaalia
Majoitus- ja ravitsemisalalla on runsaasti maahanmuuttajia
yrittäjinä. Vaikka etnispohjaisia ravitsemisliikkeitä on kohta
viidennes alan yrityskannasta, on niiden osuus toimialan
liikevaihdosta ja henkilöstöstä vain noin 10 prosenttia. (Tietoaika
3/2005)
8.4. Tutustu
asiakaslehteemme
Asiakaslehtemme Stat.fi kertoo Tilastokeskuksen tuotteista ja
palveluista sekä ihmisistä tilastojen takana.
23.3. Rikkaat
rikastuvat - Entäs köyhät?
Suurituloisimman väestön osuus tuloista on kasvanut. Yli puolet
heidän bruttotuloistaan on omaisuus- ja optiotuloja.
(Hyvinvointikatsaus 1/2005)
10.3. Japanin
talouskasvun käynnistyminen epävarmaa
Japanin talous on edelleen haavoittuva. Hintojen laskukierrettä ei
ole saatu katkaistua, kotimainen kysyntä on pysynyt alhaisena ja
väestö vanhenee nopeasti. (Economic Trends 5/2005)
4.3. Onko ruoan hinta
noussut vai laskenut?
Miten EU ja euro ovat vaikuttaneet ruoan hintaan Suomessa? Ne,
jotka arvioivat kehityksen kahvikupin hinnasta, näkevät rajun
nousun, lihan ystävät puolestaan selvän laskun. (Tietoaika
2/2005)
21.2. Tilastojen
sivuilla nyt myös tulevat julkistamisajankohdat
Nyt löydät jokaisen tilaston kotisivulta tiedot tulevista
julkistamisajankohdista.
28.1. Suomi on tieteen ja
teknologian mallimaa
Suomen panostus uuden tiedon luomiseen ja teknologisten sovellusten
kehittämiseen on maailman huippuluokkaa. Viime vuosina tutkimus- ja
kehitysmenojen kasvu on kuitenkin pysähtynyt. (Tietoaika
1/2005)
20.1. Suomalaisten työajat
eurooppalaista keskitasoa
Suomalaisten viikkotyöajat ovat Euroopan unionin keskitasoa;
ylitöitä Suomessa kuitenkin tehdään Euroopan keskitasoa
enemmän.
12.1. Päästökauppa voi
myös lisätä työllisyyttä
Vuoden 2005 alussa alkava EU:n päästökauppa rasittaa erityisesti
Suomea. Huoli kilpailukyvystä ja työllisyydestä on aiheellinen,
mutta päästökauppa tarjoaa myös uusia mahdollisuuksia
työvoimavaltaisen ekosektorin kasvun myötä. (Tietoaika 12/2004)
7.1. Lapsiperheet
tilastojen valossa: lapsia syntyy aiempaa vähemmän, lapsiperheet
kasvavat ja ikääntyvät
Lapset synnytetään nykyään myöhemmin kuin ennen. Vaikka väestö
ikääntyy ja lapsiperheiden määrä vähentyy, niin samaan aikaan
perhekoko kasvaa. (Hyvinvointikatsaus 4/2004)
Päivitetty 3.1.2008