Nyheter 18.4.2013

Statistiktävling för unga avgjord

Finlandsfinalen i den internationella statistiktävlingen med lantbrukstema, där ungdomar tävlar i att läsa och använda statistik, är avslutad. Tävlingen arrangerades nu för tredje gången. Vinnarna bland högstadierna kommer från Tapiolan koulu i Esbo, medan elever från Lyseonpuiston lukio i Rovaniemi segrade bland gymnasierna. Lyseonpuiston lukio vann den nationella tävlingen redan för tredje gången.

Syftet med tävlingen, som riktar sig till elever i högstadiet och gymnasiet, var att förbättra de ungas färdigheter att beskriva sin egen miljö med hjälp av statistik och att använda statistik i olika vardagliga situationer. Eleverna hade till uppgift att utarbeta en poster i ett lag på 2–3 personer kring ett tema med anknytning till lantbruk.

Tävlingen hade två klasser: högstadier och gymnasier. I Finland deltog 13 skolor och sammanlagt 233 elever i tävlingen. I den nationella finalen i mars utmärkte sig följande elever:

Högstadier

• 1:a plats: Maija Hakkila, Veera Isotalo och Telma Peura med sitt arbete "Frukt från närbutiken – Vilken är den mest ekologiska frukten?", Tapiolan koulu, Esbo (lärare: Anni Närvänen)
  • 2:a plats: Iina Harju, Viivi Kairala och Ulla Kelloniemi med sitt arbete "Farming in Finland – Is it worthwhile to be a farmer in Finland?", Korvatunturin koulu, Savukoski (lärare: Marja Karjalainen)
  • 3:e plats: Eppu Ainoa och Lauri Mäihäniemi med sitt arbete "Ekologisk mat", Peltolan koulu, Vanda (lärare: Irene Hietala)

Gymnasier

• 1:a plats: Riikka Muje och Riikka Ylikulppi med sitt arbete "Utvecklingen av renhushållning åren 2000–2012", Lyseonpuiston lukio, Rovaniemi (lärare: Raimo Huhtala)
  • 2:a plats: Anssi Flink, Venla Koskela och Anna Turunen med sitt arbete "Dairy production in Finland", Kuopion lyseon lukio, Kuopio (lärare: Juho Oikarinen)
  • 3:e plats: Katariina Kätkä och Jessika Vaikonpää med sitt arbete "The development of Finnish cattle", Oulaisen lukio, Oulainen (lärare: Eeva Nevalainen)

Internationell final i juni

De posters som kom på första plats i Finland översätts till engelska och sänds till den internationella finalen som hålls i juni 2013.

Tävlingen arrangeras av IASE (International Association of Statistical Education), som verkar under Internationella Statistiska Institutet (ISI) och vars syfte är att främja statistikundervisningen samt läsning och användning av statistik. Hittills har drygt 7 000 elever runt om i världen anmält sig till den internationella tävlingen. I Finland arrangerades tävlingen av Statistikcentralen, Riksförbundet för Lärare i Matematiska Ämnen MAOL r.f. och Statistiska Samfundet i Finland r.f.

Den nationella tävlingen har fått stöd från Jord- och skogsbruksministeriet, Perkko Oy och Ekonomiska Informationsbyrån.

Vinnarna i tävlingen belönas vid MAOL rf:s vårutbildningsdag som arrangeras enligt följande:

Plats: Gymnasiet Lärkan, Stormyrvägen 22, Helsingfors
Tid: Lördag 20.4.2013 kl. 9.
Vinnarna presenterar sina posters på Statistikcentralens avdelning.

Evenemanget är öppet för media.

Förfrågningar: ISLP-projektets ledare, utvecklingschef Reija Helenius 09 1734 3677 och ISLP-projektets landskoordinator för Finland, förvaltningssekreterare Minna Leinonen 09 1734 2928, Statistikcentralen