Uutisia 2.9.2013

Kauppa kasvoi vain Etelä-Karjalassa

Kaupan liikevaihto väheni Tilastokeskuksen mukaan vuoden 2013 ensimmäisellä neljänneksellä lähes 8 prosenttia vuotta aiemmasta. Myynti väheni noin 9 prosenttia, ja henkilöstömäärä pieneni puolisen prosenttia vuodentakaisesta. Heikkoon kehitykseen vaikutti erityisesti autokauppa, joka vuotta aiemmin kasvoi voimakkaasti veromuutosta ennakoiden.

Kaupan (TOL G) toimialojen liikevaihto kehittyi alavireisesti vuoden 2013 ensimmäisellä neljänneksellä kaikissa maakunnissa Etelä-Karjalaa lukuun ottamatta. Etelä-Karjalassakin liikevaihto jäi lähes vuoden takaiselle tasolle, se kasvoi vain 0,2 prosenttia.

Uudenmaan kehitys synkintä

Noin 12 prosenttia eteläkarjalaisista kaupan alan yrityksistä kasvatti liikevaihtoaan. Eniten kasvuun vaikuttivat suuret, yli 20 henkilöä työllistävät kaupan toimijat. Etelä-Karjalan kaupan alan henkilöstömäärä kasvoi samaan aikaan noin 2 prosenttia.

Synkintä kehitys oli Uudellamaalla, jossa kaupan liikevaihto väheni tammi-maaliskuussa yli 10 prosenttia vuoden 2012 ensimmäisestä neljänneksestä. Henkilöstömäärä väheni vastaavaan aikaan vajaan prosentin.

Etelä-Karjalan kauppakamarin toimitusjohtajan Mika Peltosen mukaan Etelä-Karjala on vakiinnuttanut asemansa Pietarin pohjoisena ostoskeskuksena ja venäläisten kasvava ostovoima tasaa kotimaisen kulutuskysynnän kausivaihteluita. Kaupan ala investoi myös merkittävästi Etelä-Karjalaan, ja tämän myötä periteisesti teollisuusvetoinen maakunta on saanut vähittäiskaupasta uuden tukijalan.

Henkilöstö lisääntyi kuluvan vuoden ensimmäisellä neljänneksellä Etelä-Karjalassa, Lapin, Pohjois-Pohjanmaan, Keski-Pohjanmaan, Kainuun, Pohjanmaan, Pirkanmaan ja Kanta-Hämeen maakunnissa. Henkilöstömäärä väheni eniten Etelä-Savossa, jossa kaupan alan henkilötyövuosia kertyi noin puolitoista prosenttia vähemmän kuin vuotta aiemmin.

Kaupan (TOL G) suhdannekehitys 2013 ensimmäisellä neljänneksellä

Trendikehitys päätyi laskuun

Kaupan liikevaihdon trendi oli noususuuntainen vuoden 2005 alusta vuoden 2008 puoleenväliin saakka, jonka jälkeen trendi laski jyrkästi heikon taloustilanteen myötä. Kasvu alkoi jälleen vuoden 2010 puolessa välissä ja jatkui vuoden 2012 alkuvaiheille. Tämän jälkeen kaupan liikevaihdon trendi on ollut laskussa tarkastelujakson loppuun asti.

Kaupan henkilöstömäärän trendikehitys on seuraillut liikevaihdon kehitystä. Henkilöstömäärän trendin vaihtelut ovat kuitenkin olleet maltillisempia ja reagoineet liikevaihtoa hitaammin taloustilanteen muutoksiin. Vuoden 2013 ensimmäisellä neljänneksellä henkilöstömäärän trendi oli liikevaihdon tavoin laskusuuntainen.

Kaupan (TOL G) trendivertailu, koko maa

Lähteet: Asiakaskohtainen suhdannepalvelu, Tilastokeskus