Uutisia 13.12.2013

Liikenteen tietopaketti ilmestynyt

Liikennetilastojen kokoomateos Liikennetilastollinen vuosikirja 2013 on ilmestynyt. Tilastokeskuksen julkaisema teos sisältää taulukoita ja kuvioita tie-, rautatie-, vesi-, ilma- ja tietoliikenteestä, kaikkien liikennemuotojen yhteistaulukoita sekä kansainvälistä vertailua. Kirjassa on uusimpien vuositietojen lisäksi pitkiä aikasarjoja sekä aluetietoa.

Tiedot ovat peräisin Tilastokeskuksen lisäksi muun muassa VR-yhtymältä, Liikennevirastosta, Liikenteen turvallisuusvirastosta (Trafi), Finavialta ja Viestintävirastosta. Liikennetilastollinen vuosikirja on suomen- ja englanninkielinen.

Poimintoja kirjan sisällöstä:

• Vuonna 2012 kotimaan liikenteessä ajetuista 79 735 miljoonasta henkilökilometristä 82 prosenttia tehtiin henkilöautoilla, vajaa 10 prosenttia linja-autoilla, 5 prosenttia junalla ja runsaat 3 prosenttia muilla kulkuvälineillä.
  • Suomen ajoneuvorekisterissä oli vuoden 2012 lopussa 3 057 484 henkilöautoa, 244 968 moottoripyörää ja 298 051 mopoa. Henkilöautojen määrä lisääntyi 3, moottoripyörien määrä 4 ja mopojen 5 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna.
  • Vuonna 2012 rekisteröitiin uusia henkilöautoja 111 664 eli 12 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2011. Uusista henkilöautoista oli bensiinikäyttöisiä 60 prosenttia, dieselkäyttöisiä 39 prosenttia ja muulla käyttövoimalla varustettuja, kuten bensiini/etanolikäyttöisiä, runsas prosentti.
  • Rautateiden henkilöliikenteessä tehtiin vuonna 2012 lähes 70 miljoonaa matkaa eli runsas prosentti edellisvuotta enemmän. Näistä matkoista tehtiin Helsingin seudun lähiliikenteessä 80 prosenttia.
  • Ulkomaan meriliikenteessä kuljetettiin vuonna 2012 lähes 18 miljoonaa matkustajaa, 1,4 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna. Viroon suuntautuvassa liikenteessä matkustajia oli 7,6 miljoonaa ja Ruotsiin suuntautuvassa liikenteessä 9,1 miljoonaa.
  • Ulkomaisilla risteilyaluksilla kävi Suomessa 368 213 matkustajaa eli 4 471 matkustajaa edellisvuotta enemmän.
  • Ulkomaan merikuljetuksia oli vuonna 2012 yhteensä 93 miljoonaa tonnia. Vienti lisääntyi edellisvuodesta 0,5 prosenttia, mutta tuonti väheni 10 prosenttia.
  • Vuonna 2012 Suomesta lähti tilauslennoilla lähes miljoona ja reittilennoilla 6 miljoonaa matkustajaa. Matkustajamäärä lisääntyi reittilennoilla 2,5 prosenttia, mutta väheni tilauslennoilla 9 prosenttia edellisvuodesta. Tilauslennoilla lennettiin useimmin Espanjan Kanariansaarille ja reittilennoilla Saksaan.
  • Oulun lentoaseman matkustajamäärä saavutti ensi kertaa miljoonan matkustajan rajan. Matkustajamäärä Oulun lentoasemalla kasvoi 11 prosenttia edellisvuodesta.
  • Suomessa oli vuonna 2012 yli 9 miljoonaa matkapuhelinliittymää ja näistä liittymistä lähetettiin keskimäärin 1,6 tekstiviestiä vuoden jokaisena päivänä eli 5,5 miljardia tekstiviestiä vuodessa.
  • Vuonna 2012 puhelinliittymiä oli koko maailmassa enemmän kuin ihmisiä eli 1 071 liittymää tuhatta asukasta kohden. Näistä matkapuhelinliittymiä oli 84 prosenttia ja kiinteitä puhelinliittymiä 16 prosenttia.

Lähde: Liikennetilastollinen vuosikirja 2013 Tilastokeskus. Hinta 75 euroa.
Julkaisu on tilattavissa Edita Publishing Oy:n asiakaspalvelusta 020 450 05 tai Editan verkkokirjakaupasta.

Lisätietoja: Taru Tamminen 09 1734 2243, Irmeli Segerholm, 09 1734 3219, liikenne.matkailu@tilastokeskus.fi