Uutisia 5.6.2014

Ympäristönsuojeluun käytettiin yli 2 miljardia euroa vuonna 2012

Teollisuuden ja julkisen sektorin yhteenlasketut ympäristönsuojelumenot olivat 2,3 miljardia euroa vuonna 2012. Julkisen sektorin osuus menoista oli lähes 1,5 miljardia ja teollisuuden osuus 0,9 miljardia euroa. Tiedot löytyvät Tilastokeskuksen uudesta julkaisusta Ympäristötilasto – Vuosikirja 2014.

Julkisen sektorin ympäristönsuojelumenot vuosina 2007–2012

Vuonna 2012 valtion osuus julkisen sektorin ympäristönsuojelumenoista oli 54 prosenttia ja kuntasektorin osuus 46 prosenttia. Valtion ympäristönsuojelumenot koostuvat lähinnä hallinto- ja avustusmenoista, jotka sisältävät myös luonnonsuojelumenoja. Kuntien ympäristönsuojelumenoista suurimman osan muodostavat jätevesihuollon ja jätehuollon menot. Kaikista julkisen sektorin ympäristönsuojelumenoista lähes puolet käytettiin jätevesihuoltoon ja vesiensuojeluun.

Teollisuuden ympäristönsuojelumenot vuosina 2007–2012

Teollisuuden ympäristönsuojeluun liittyvät investoinnit olivat 300 miljoonaa euroa ja toimintamenot 560 miljoonaa euroa vuonna 2012. Ilmansuojeluun teollisuus investoi 136 miljoonaa euroa. Vesiensuojeluun investoitiin 84 miljoonaa euroa, jätehuoltoon ja maaperän sekä pohjaveden suojeluun 68 miljoonaa euroa ja muuhun ympäristönsuojeluun 15 miljoonaa euroa. Ympäristöinvestoinnit muodostivat 7 prosenttia teollisuuden kiinteistä investoinneista.

Ympäristönsuojelun toimintamenoista teollisuus käytti 90 prosenttia ympäristönsuojelulaitteistojen ja -rakennelmien käyttö- ja kunnossapitomenoihin.

Monipuolinen kokoomateos ympäristöstä

Tilastokeskuksen vuosittain kokoama ja julkaisema Ympäristötilasto – Vuosikirja sisältää tilastotietoja useista ympäristöön liittyvistä aiheista.

Julkaisu käsittelee muun muassa kasvihuonekaasupäästöjä sekä muita ilmapäästöjä, vesien kuormitusta ja tilaa, jätteitä, metsiä, biologista monimuotoisuutta, luonnonvarojen käyttöä, energian kulutusta, liikennettä, ympäristöverotusta, ympäristönsuojelumenoja sekä ympäristöliiketoimintaa. Useimmilta aihealueilta löytyy vertailutietoja muista EU-maista.

Ympäristötilaston vuosikirja julkaistaan Tilastokeskuksen verkkosivuilla myös pdf-julkaisuna.

Lähde: Ympäristötilasto – Vuosikirja 2014. Tilastokeskus. Julkaisu on tilattavissa Edita Publishing Oy:n asiakaspalvelusta 020 450 05 tai Editan verkkokirjakaupasta.

Lisätietoja: Eila Salomaa 09 1734 3760 (9.6.2014 alkaen 029 551 3760), Jukka Muukkonen 09 1734 3224 (9.6.2014 alkaen 029 551 3224), Tuula Kyllönen 09 1734 3546 (9.6.2014 alkaen 029 551 3546)