Uutisia 9.6.2014

Suomi-tietoa taskukoossa

Tilastokeskuksen juuri ilmestynyt Suomi lukuina 2014 on taskukokoon tiivistetty 48-sivuinen tietopaketti Suomesta ja suomalaisista. Julkaisu tarjoaa tilastojen ja graafisten kuvioiden muodossa keskeiset tiedot väestöstä, taloudesta, elinoloista ja kulttuurista. Mukana on myös kansainvälistä vertailutietoa.

Suomi lukuina 2014 -taskutilastot ovat saatavana kolmella eri kielellä: suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.

Poimintoja taskutilaston tiedoista:

• Suomessa on noin 168 000 vähintään 500 m2:n kokoista järveä. Niistä noin 57 000 on pinta-alaltaan yli hehtaarin. Suurin järvi on Saimaa, 1 393 km2.
  • Suomen väkiluku oli viime vuoden lopussa 5 451 270 henkeä. Suomessa asui vakituisesti 207 511 ulkomaan kansalaista, mikä oli vajaat 4 prosenttia väestöstä.
  • Väestöstä oli työllisiä viime vuonna lähes 2,5 miljoonaa. Terveys- ja sosiaalipalvelut työllistivät 399 000, teollisuus 377 000 ja kauppa 296 000 henkilöä.
  • Työttömiä oli viime vuonna kaikkiaan 219 000. Työttömistä 21 prosenttia oli pitkäaikaistyöttömiä eli työttömyys oli kestänyt yhtäjaksoisesti 12 kuukautta tai pidemmän ajan.
  • Suomessa asuvia eläkkeensaajia oli viime vuoden lopussa lähes 1,4 miljoonaa. Keskieläke oli 1 549 euroa kuukaudessa, miesten keskieläke oli 1 760 euroa ja naisten 1 376 euroa. Yli 2 600 euroa kuukaudessa eläkettä saavia oli 127 415 eli 9 prosenttia eläkkeensaajista.
  • Suomen tärkeimmät kauppakumppanit olivat Venäjä, Ruotsi ja Saksa. Venäjän kanssa kauppatase oli 5 miljardia euroa alijäämäinen. Venäjän osuus Suomen koko tuonnista oli 18 prosenttia ja viennistä lähes 10 prosenttia.
  • Terveydenhuoltomenot olivat 17,5 miljardia euroa vuonna 2012. Erikoissairaanhoidon osuus menoista oli 36 prosenttia ja perusterveydenhuollon osuus 18 prosenttia. Sairausvakuutuksen korvaamaan yksityiseen terveydenhoitoon kului 6 prosenttia ja vanhusten laitoshoitoon 4 prosenttia kaikista terveydenhuoltomenoista.
  • Suomen matkustustase oli viime vuonna lähes miljardin euron verran alijäämäinen: matkailutuloja oli 3 miljardia euroa ja matkailumenoja lähes 4 miljardia euroa.
  • 28 EU-maasta 16 maan julkisyhteisöjen velka ylitti viime vuonna 60 prosentin bruttokansantuoteosuuden. Kreikan velkaosuus oli EU-maiden suurin, 175 prosenttia, ja Viron pienin, 10 prosenttia bruttokansantuotteesta. Suomen velkaosuus oli 57 prosenttia bruttokansantuotteesta.

Suomi lukuina -taskutilasto löytyy Tilastokeskuksen verkkosivuilta myös pdf-julkaisuna sekä verkkopalveluna suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.

Julkaisu on tilattavissa Edita Publishing Oy:n asiakaspalvelusta 020 450 05 tai Editan verkkokirjakaupasta.

Lisätietoja: Eila Laakso, p. 029 551 2509