Uutisia 23.6.2014

Lehtiä luetaan yhä useammin verkossa

Vuonna 2013 painettuja sanoma- ja aikakauslehtiä luki vähintään viikoittain 92 prosenttia suomalaisista. Lehtiä seurataan kuitenkin entistä enemmän digitaalisesti, erityisesti lehtien lukeminen älypuhelimilla ja tablettitietokoneilla on yleistynyt nopeasti. Tietokoneelta sanoma- tai aikakauslehtiä luki vähintään viikoittain 57 prosenttia suomalaisista, matkapuhelimesta 28 prosenttia ja tabletilta tai muulta lukulaitteelta 15 prosenttia.

Sanoma- ja aikakauslehtien lukukanavat 2011–2013,
lukenut vähintään viikoittain

Lähde: TNS Gallup / Kansallinen Mediatutkimus (KMT)

Vuonna 2012 internetissä oli tarjolla lähes 400 lehdeksi luokiteltavaa julkaisua, joista suurin osa oli perinteisten lehtien verkkoversioita. Kaikkiaan 171 sanomalehdellä oli ainakin jonkinlainen verkkoversio. Toimituksellista aineistoa sisältäviä aikakauslehtien sivustoja oli noin 210.

Koottua tietoa joukkoviestimistä

Tiedot löytyvät Tilastokeskuksen juuri julkaisemasta Joukkoviestimet -julkaisusta, joka on artikkeleihin ja tilastoaineistoon perustuva monipuolinen katsaus Suomen joukkoviestintään. Julkaisussa tarkastellaan joukkoviestinnän kulutusta ja taloutta sekä eri viestintävälineitä. Mukana on myös kansainvälistä vertailutietoa.

Joukkoviestimet -julkaisu ilmestyy noin kahden vuoden välein. Julkaisussa on ruotsin- ja englanninkieliset tiivistelmät, ja sen taulukot ovat suomeksi ja englanniksi.

Joukkoviestimet – Finnish Mass Media 2013. Tilastokeskus. 160 sivua, hinta 59 euroa. Julkaisu löytyy Tilastokeskuksen verkkosivuilta myös pdf-versiona.
Julkaisu on tilattavissa Edita Publishing Oy:n asiakaspalvelusta 020 450 05 tai Editan verkkokirjakaupasta.

Lisätietoja: Tuomo Sauri 029 551 3449

Joukkoviestimet-tilaston kotisivu