7.2.2000

Lisätietoja: Risto Lättilä (09) 1734 3252, Tarja Mård (09) 1734 3563
sähköposti
vaalit.tilastokeskus@tilastokeskus.fi, Internet http://www.tilastokeskus.fi/vaalit
Vastaava tilastojohtaja: Riitta Harala

Vertailu presidentin vaalin ensimmäiseen kierrokseen: Kokoomuksen kannattajat ratkaisivat

Sosialidemokraattisen puolueen ehdokas Tarja Halonen menestyi riittävän hyvin Kokoomuksen vahvan kannatuksen alueilla voittaakseen presidentin vaalin toisen kierroksen. Keskustan ehdokas Esko Aho voitti näillä alueilla vain pari prosenttiyksikköä enemmän kuin Halonen, kun kannatusta verrataan presidentin vaalin ensimmäiseen kierrokseen.

Tiedot perustuvat Tilastokeskuksen tekemään analyysiin, jossa tarkasteltiin kannatuksen muutosta presidentin vaalin ensimmäiseltä kierrokselta toiselle kierrokselle eräiden muuttujien mukaan. Analyysi perustuu lähes 2 000 alueen äänestystietoihin.

Molemmat ehdokkaat menestyivät yhtä hyvin suuren ja keskimääräisen työttömyyden alueilla sekä teollisuus- ja palvelualueilla. Pienen työttömyyden alueilla Aho sen sijaan voitti kolmisen prosenttiyksikköä enemmän kuin Halonen.

Tarja Halonen menestyi ensimmäiseen kierrokseen verrattuna erittäin hyvin kaupunkiasutusalueilla. Esko Aho lisäsi kannatustaan sekä kaupungeissa, taajamissa että haja-asutusalueilla.

Esko Aho lisäsi kannatustaan hyvätuloisten alueilla 3 - 4 prosenttiyksikköä enemmän kuin Tarja Halonen. Pelkästään ennakkoäänistä lasketussa analyysissä tilanne oli päinvastainen.

Halosen ja Ahtisaaren kannatus erilainen

Vuoden 1994 presidentin vaalin toisella kierroksella Sosialidemokraattisen puolueen ehdokas Martti Ahtisaari sai suhteellisen paljon kannatusta työttömyysalueilla, maatalousalueilla ja eläkeläisalueilla. Ahtisaareen verrattuna Halonen ei nyt menestynyt näillä alueilla. Halonen menestyi Ahtisaarta paremmin kaupungeissa, Kokoomuksen vahvoilla kannatusalueilla ja korkean tulotason alueilla.

Lähde: Tilastokeskuksen vaalitulospalvelu