16.3.2000

Lisätietoja: Jaska Järnfors (09) 1734 3304, Martti Kankaanpää (09) 1734 3335 http://www.tilastokeskus.fi/tk/to/mytt.html
Vastaava tilastojohtaja: Markku Suur-Kujala

Maatilojen tulos heikkeni vuonna 1998

Maatilojen tulos maataloudesta pieneni vuodesta 1997 vuoteen 1998. Vuonna 1997 tulos oli 73 000 markkaa maatilaa kohti, ja vuonna 1998 se oli 71 000 markkaa. Vertailuun sisältyvät tilat, jotka ovat harjoittaneet tuotantoa kumpanakin vuonna. Kokonaismenot maatilaa kohti lisääntyivät hieman, ja kokonaistulot säilyivät ennallaan. Tiedot ovat Tilastokeskuksen laatimasta maatilatalouden yritys- ja tulotilastosta.

Tulos maataloudesta saadaan, kun kokonaistuloista vähennetään menot ja korot. Tulos sisältää sekä voitolliset että tappiolliset maatilat. Tulos jää maatilalle oman työn palkaksi ja oman pääoman koroksi.

Vuonna 1998 toimineiden tilojen tulos maataloudesta oli vuosina 1993 - 98 tilaa kohti 70 000 - 73 000 markkaa lukuun ottamatta vuotta 1995, jolloin tulos oli 82 000 markkaa. Velat vähenivät 219 000 markasta 165 000 markkaan tilaa kohti vuodesta 1993 vuoteen 1998.

Sikatiloilla paras tulos

Tulos maataloudesta maatilaa kohti oli vuonna 1998 suurin sikatiloilla ja siipikarjatiloilla. Sikatiloilla tulos oli 131 000 markkaa ja siipikarjatiloilla 124 000 markkaa. Maatalouden velat olivat suurimmat siipikarjatiloilla, 423 000 markkaa maatilaa kohti.

Maatilatalouden yritys- ja tulotilaston tiedot perustuvat otantaan. Tilastoon kuuluvilla maatiloilla on vähintään kaksi hehtaaria viljeltyä peltoa ja ne tekevät maatalouden veroilmoituksen, joka on tilaston tärkein tietolähde.

Lähde: Maatilatalouden yritys- ja tulotilasto 1998. Tilastokeskus