17.3.2000

Lisätietoja: Eero Koljonen (09) 1734 3472, Sonja Kuusisto (09) 1734 3469 thi.tilastokeskus@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Jarmo Hyrkkö

Tuontihinnat nousseet vuodessa jo yli 14 prosenttia

Tuontihinnat nousivat Tilastokeskuksen mukaan vuoden 1999 helmikuusta vuoden 2000 helmikuuhun 14,6 prosenttia. Tämä johtui edelleen raakaöljyn maailmanmarkkinahinnan noususta, mutta myös öljytuotteiden, teollisuuden peruskemikaalien sekä värimetallien kallistumisesta. Tammikuusta helmikuuhun hinnat nousivat 2,0 prosenttia.

Vientihinnat jatkoivat myös nousuaan. Tammikuusta helmikuuhun vientihinnat nousivat 2,1 prosenttia ja vuoden 1999 helmikuusta 6,0 prosenttia. Nousu aiheutui pääosin öljytuotteiden, perusmetallien sekä selluloosa-, paperi- ja kartonkituotteiden kallistumisesta.

Teollisuuden tuottajahinnat eli kotimaisten tavaroiden tehtaanhinnat nousivat tammikuusta 0,9 prosenttia ja vuoden 1999 helmikuusta 6,8 prosenttia. Eniten kallistuivat selluloosa- ja paperituotteet sekä öljytuotteet.

Tuottajahintaindeksien kuukausi- ja vuosimuutokset helmikuussa 2000, % (1995=100)

Indeksit

Tukkuhintaindeksi

1,2

7,8

Tuottajahintaindeksit mittaavat hyödykkeiden hintakehitystä yritysten näkökulmasta. Kotimarkkinoiden perushintaindeksi mittaa Suomessa käytettävien tavaroiden verottomien hintojen kehitystä tavaroiden lähtiessä markkinoille. Tukkuhintaindeksi mittaa Suomessa käytettävien tavaroiden verollisten hankintahintojen muutosta. Kotimarkkinoiden perushintaindeksi ja tukkuhintaindeksi sisältävät sekä kotimaisia että tuontitavaroita.

Raaka-aineiden dollaripohjaisia maailmanmarkkinahintoja mittaava HWWA-indeksi nousi 64,6 prosenttia vuoden 1999 helmikuusta. Vuoden 2000 tammikuusta nousu oli 4,1 prosenttia. Nousu johtui pääosin raakaöljyn hinnan kallistumisesta.

Lähde: Tuottajahintaindeksit 2000, helmikuu. Tilastokeskus