27.3.2000

Lisätietoja: Marja Sjöblom (09) 1734 2964, marja.sjoblom@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Ilkka Hyppönen

Palvelualojen liikevaihto kasvoi 5 prosenttia vuonna 1999

Palvelualojen (pl. kaupan) työpäiväkorjattu liikevaihto oli Tilastokeskuksen mukaan 5 prosenttia suurempi vuonna 1999 kuin vuonna 1998. Liikevaihto kasvoi viime vuonna puolta hitaammin kuin toissa vuonna. Muutos vuodesta 1997 vuoteen 1998 oli 10 prosenttia. Kasvu oli huipussaan alkuvuonna 1998, mutta hidastui vuoden loppua kohden.

Yritysten maksama palkkasumma kasvoi puolestaan 6 prosenttia vuodesta 1998 vuoteen 1999. Muutos oli 11 prosenttia vuodesta 1997 vuoteen 1998. Kasvu oli nopeinta loppuvuonna 1998. Viime vuonna kasvu hidastui varsin tasaisesti ensimmäisen neljänneksen 8 prosentista viimeisen neljänneksen 4 prosenttiin.

Työpäiväkorjatun liikevaihdon muutos eräillä palvelualoilla 1998-1999, %

Toimiala

1. nelj.

2. nelj.

3. nelj.

4. nelj.

Majoitus- ja ravitsemistoiminta

Maaliikenne (pl. rautatieliikenne)

Vesiliikenne

Liikennettä palveleva toiminta

Posti- ja teleliikenne

Koneiden yms. vuokraus

Tietojenkäsittelypalvelu

Muu liike-elämää palveleva toiminta

Henkilökohtaiset palvelut

Palvelut

Posti- ja teleliikenteen hurja kasvu hidastumassa

Kuljetus, varastointi ja tietoliikenne -toimialalla nopeimmin kasvoi edelleen posti- ja teleliikenne, jonka liikevaihto nousi 10 prosenttia vuoden 1999 loka-joulukuussa toissavuoden vastaavasta ajanjaksosta. Loppuvuotta kohden kasvu hidastui. Posti- ja teleliikenteen liikevaihto oli 13 prosenttia suurempi vuonna 1999 kuin edellisenä vuonna. Vastaava muutos oli 27 prosenttia vuodesta 1997 vuoteen 1998.

Vesiliikenteessä liikevaihto pieneni kaikkina vuosineljänneksinä edellisvuoteen verrattuna. Sen sijaan maaliikenne oli lievässä kasvussa. Liikennettä palveleva toiminta, johon kuuluvat myös matkatoimistot, on kasvattanut liikevaihtoaan viime vuoden viimeisellä vuosineljänneksellä. Alkuvuonna liikevaihto pieneni edellisvuoteen verrattuna, mutta palkkasumma kasvoi hieman.

Liike-elämän palveluiden kasvu hidastui loppuvuonna

Liike-elämää palvelevien toimialojen, mukaan lukien kiinteistö-, vuokraus- ja tutkimuspalvelut, liikevaihto oli loka-joulukuussa 3 prosenttia suurempi kuin edellisen vuoden vastaavana ajanjaksona. Kasvu hidastui viimeisellä vuosineljänneksellä. Liikevaihto lisääntyi 7 prosenttia vuodesta 1998 vuoteen 1999, kun vastaava muutos oli 12 prosenttia vuotta aiemmin.

Tietojenkäsittelypalvelun liikevaihto lisääntyi 10 prosenttia vuodesta 1998 vuoteen 1999. Vastaava muutos oli vuotta aikaisemmin 22 prosenttia. Viime vuonna kasvu loppui viimeisellä vuosineljänneksellä, jolloin liikevaihto oli 3 prosenttia pienempi kuin vuotta aikaisemmin.

Majoitus- ja ravitsemistoiminnan kasvu tasaista

Majoitus- ja ravitsemistoiminnassa liikevaihdon kasvu piristyi loppuvuotta kohti. Kuitenkin kasvu edelliseen vuoteen verrattuna oli hitaampaa vuonna 1999 kuin vuonna 1998. Liikevaihto on kasvanut reippaammin majoitustoiminnassa kuin ravitsemistoiminnassa. On huomattava, että vertailussa vuodesta 1998 vuoteen 1999 uudet yritykset eivät pääsääntöisesti ole mukana.

Henkilökohtaisten palveluiden liikevaihto kasvoi alkuvuoteen verrattuna

Henkilökohtaisten palveluiden ryhmään kuuluvat kampaamot ja kauneushoitolat, pesulatoiminta sekä hautaustoimistot, kylpylaitokset ja solariumit. Loka-joulukuussa niiden liikevaihto oli 7 prosenttia suurempi kuin vuotta aiemmin. Kasvu nopeutui loppuvuotta kohti. Viimeisen kolmen vuoden ajan henkilökohtaisen palveluiden liikevaihdon kasvu on hidastunut hieman, sillä vuonna 1997 muutos edellisestä vuodesta oli 8 prosenttia, toissa vuonna 7 prosenttia ja viime vuonna 6 prosenttia. Palkkasumman vastaavat vuosimuutokset ovat 9, 8 ja 4 prosenttia, joten kehitys on samansuuntainen.

Liikevaihto- ja palkkasummasarjat perustuvat verottajan arvonlisä- ja työnantajasuoritustietoihin, joita täydennetään Tilastokeskuksen aineistoilla. Laskennassa ovat mukana ne yritykset, joista on vertailukelpoiset tiedot kohdekuukaudelta ja edellisen vuoden vastaavalta kuukaudelta. Aineiston palkkasummatiedoista on poistettu vuoden 1999 merkittävimmät optiot.

Toimialoittaiset liikevaihto- ja palkkasummasarjat ja -kuviot julkaistaan Excel-taulukoina internet-osoitteessa http://www.tilastokeskus.fi/tk/ys/suhdanteet.html . Painettua julkaisua sarjoista ei tehdä.

Lähde: Liiketoiminnan kuukausikuvaajat 1999, joulukuu. Tilastokeskus