4.5.2000

Lisätietoja: Päivi Krzywacki (09) 1734 2430, paivi.krzywacki@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Ilkka Hyppönen

Teollisuusyritysten liikevaihto kasvoi viidenneksen

Teollisuusyritysten liikevaihto oli Tilastokeskuksen mukaan 20 prosenttia suurempi tammikuussa 2000 päättyneellä kolmen kuukauden jaksolla verrattuna vuotta aiempaan vastaavaan ajanjaksoon. Liikevaihto kasvoi kaikilla tehdasteollisuuden toimialoilla. Mineraalien kaivussa ja energiahuollossa liikevaihto oli kuitenkin vajaan prosentin vuoden takaista pienempi.

Liikevaihto kasvoi tarkastellulla kolmen kuukauden jaksolla eniten sähköteknisessä teollisuudessa, peräti 57 prosenttia vuotta aiemmasta. Metallien jalostuksessa liikevaihto kasvoi lähes 31 prosenttia. Kemian teollisuuden liikevaihto oli tarkasteluajanjaksolla 17 prosenttia,
ei-metallisten mineraalituotteiden valmistuksen 16 prosenttia ja puu- ja paperiteollisuuden
15 prosenttia vuoden takaista suurempi.

Teollisuusyritysten maksama palkkasumma kasvoi tammikuussa päättyneellä kolmen kuukauden ajanjaksolla 5 prosenttia verrattuna vastaavaan ajanjaksoon vuotta aiemmin. Palkkasumma kasvoi eniten sähköteknisessä teollisuudessa, 19 prosenttia vuotta aiemmasta. Palkkasumma pieneni tarkasteltuna ajanjaksona vuotta aiemmasta vain tekstiilien ja vaatteiden valmistuksessa sekä metallien jalostuksessa.

Teollisuuden liikevaihto- ja palkkasummatilasto kuvaa teollisuutta päätoimialanaan harjoittavia yrityksiä. Indeksien laskenta perustuu verottajan arvonlisävero- ja työnantajasuoritustietoihin, joita täydennetään Tilastokeskuksen tekemän suorakyselyn aineistolla. Laskennassa ovat mukana ne yritykset, joista on vertailukelpoiset tiedot tarkastelukuukaudelta ja edellisen vuoden vastaavalta kuukaudelta. Aineiston palkkasummatiedoista on poistettu merkittävimpien työsuhdeoptioiden vaikutus ilmoitettuihin palkkasummiin.

Liikevaihto- ja palkkasummaindekseistä ei tehdä painojulkaisua. Indeksisarjat (alkuperäinen, kausitasoitettu, trendi) löytyvät Internetistä osoitteesta http://www.tilastokeskus.fi/tk/ys/suhdan_taulukot.html.
Osoitteessa http://www.tilastokeskus.fi/tk/ys/suhdan_tuotesel.html on kuukausikuvaajien tuoteseloste.

Lähde: Liiketoiminnan kuukausikuvaajat 2000, tammikuu. Tilastokeskus