25.5.2000

Lisätietoja: Jarko Pasanen (09) 1734 3539, Mirja Laine (09) 1734 3330
Vastaava tilastojohtaja: Markku Suur-Kujala

Kotitaloudet omistivat 39 prosenttia sijoitusrahastojen varoista vuoden 1999 lopussa

Suomessa rekisteröityjen tilinpäätöksen tehneiden sijoitusrahastojen arvo oli viime vuoden lopussa 61,3 miljardia markkaa. Rahasto-osuuksien arvosta suurin osa, 39 prosenttia, oli kotitalouksien omistuksessa. Kotitalouksien osuus ei ole muuttunut vuoden aikana, vaikka samaan aikaan sekä rahastojen arvo että osuudenomistajien määrä kaksinkertaistui. Tiedot käyvät ilmi Tilastokeskuksen sijoitusrahastotilastosta.

Kotitalouksien sijoitusrahastoissa olevista 23,8 miljardin markan pääomista 80 prosenttia oli sijoitettu osake- ja yhdistelmärahastoihin. Osakerahasto-osuuksien arvo oli vuoden lopussa 11,1 miljardia ja yhdistelmärahasto-osuuksien arvo 7,8 miljardia markkaa.

Sijoitusrahastojen kasvu on jatkunut voimakkaana myös vuoden 2000 ensimmäisellä neljänneksellä. Toimivien kotimaisten rahastojen arvo kasvoi 30 prosenttia 81,3 miljardiin markkaan. Osakerahastot kasvoivat lähes 11 miljardia, yhdistelmärahastot yli 5 miljardia ja lyhyen koron rahastotkin melkein 3 miljardia markkaa. Rahastoiden nettomerkinnät olivat ensimmäisen neljänneksen aikana yli 13 miljardia markkaa.

Tilastokeskuksen sijoitusrahastotilastoon sisältyvät Suomessa rekisteröidyt tilinpäätöksen tehneet sijoitusrahastot ja rahastoyhtiöt. Vuoden 1999 tilastossa on 24 rahastoyhtiötä ja 177 niiden hallinnoimaa sijoitusrahastoa. Rahastoja oli 63 enemmän kuin vuotta aiemmin. Uusista rahastoista yli puolet, 34 kappaletta, oli osakerahastoja. Uusia yhdistelmärahastoja tilastossa on 18 ja korkorahastoja 11. Rahastoyhtiöiden määrä kasvoi 5:llä. Neljännesvuositilastossa mukana ovat kaikki toimivat kotimaiset rahastot. Niitä oli vuoden lopussa 187.

Lähde: Sijoitusrahastot 1999, Tilastokeskus