30.5.2000

Lisätietoja: Johanna Ipatti (09) 1734 2704, johanna.ipatti@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Ilkka Hyppönen

Rakennusyritysten liikevaihdon kasvu 17 prosenttia

Rakennusyritysten liikevaihto oli Tilastokeskuksen mukaan 17 prosenttia suurempi helmikuussa 2000 päättyneellä kolmen kuukauden ajanjaksolla verrattuna vuotta aiempaan vastaavaan ajanjaksoon. Kasvu nopeutui, sillä vuotta aiemmin se oli 9 prosenttia. Talonrakennusyritysten liikevaihto oli joulu-helmikuussa 18 prosenttia suurempi vuotta aiempaan verrattuna. Maa- ja vesirakennusalan yritysten vastaava liikevaihdon muutos oli 17 prosenttia.

Rakennusyritysten maksama palkkasumma oli viime joulu-helmikuussa 11 prosenttia suurempi kuin vuotta aiemmin. Talonrakennusalan palkkasumma kasvoi nopeammin kuin maa- ja vesirakennusalan.

Liikevaihto- ja palkkasummaindeksien laskenta perustuu verottajan arvonlisävero- ja työnantajasuoritustietoihin, joita täydennetään Tilastokeskuksen aineistolla. Laskennassa ovat mukana ne yritykset, joista on olemassa vertailukelpoiset tiedot kyseiseltä kuukaudelta ja edellisen vuoden vastaavalta kuukaudelta.

Indekseistä ei tehdä painojulkaisua. Indeksisarjat (alkuperäinen, kausitasoitettu, trendi) löytyvät Internetistä osoitteesta http://www.tilastokeskus.fi/tk/ys/suhdanteet.html.

Lähde: Liiketoiminnan kuukausikuvaajat 2000, helmikuu. Tilastokeskus