7.6.2000

Lisätietoja: Jarko Pasanen (09) 1734 3539, Kerttu Helin (09) 1734 3354
Vastaava tilastojohtaja: Markku Suur-Kujala

Kotitalouksien kulutusluottokanta kasvoi 12 prosenttia viime vuonna

Kotitalouksien kulutusluottokanta oli viime vuoden lopussa 33,7 miljardia markkaa. Edellisvuodesta luottokanta kasvoi 12 prosenttia. Kulutusluottokanta kasvoi hieman hitaammin kuin asuntoluotot, joita kotitalouksilla oli vuoden 1999 lopussa 13 prosenttia edellisvuotta enemmän. Tiedot käyvät ilmi Tilastokeskuksen luottokantatilastosta, joka kuvaa kotimaisten rahoituslaitosten, valtion ja sosiaaliturvarahastojen luotonantoa. Kulutusluottoihin ei sisälly kaupan alan omien luottokorttien velka.

Kulutusluottokanta oli pienimmillään 1980-luvun huippuvuosien jälkeen vuonna 1995. Siitä lähtien kulutusluottokanta on kasvanut vuosittain kiihtyvällä tahdilla. Kasvuvauhti ei kuitenkaan ole lähelläkään 1980-luvun lopun vauhtia, jolloin kulutusluotot kasvoivat yli 20 prosentin vauhdilla usean vuoden ajan. Ennätysvuonna 1988 kulutusluottokanta kasvoi edellisvuodesta yli
40 prosenttia.

Samanaikaisesti kulutusluottokannan kasvun kanssa on luotonannon painopiste siirtymässä pankeilta rahoitusyhtiöille. Rahoitusyhtiöiden osuus kotitalouksien kulutusluotoista oli viime vuoden lopussa 44 prosenttia ja talletuspankkien 55 prosenttia. Vuoden 1995 lopussa rahoitusyhtiöiden osuus oli 27 prosenttia ja pankkien 73 prosenttia.

Kaikkiaan kotitalouksilla oli luottoja 219,2 miljardilla markalla. Kulutusluottojen lisäksi kotitalouksilla oli asuntoluottoja 141,1 miljardin ja opintolainoja 9,5 miljardin markan edestä. Elinkeinonharjoittamista varten otettuja ja käyttötarkoitukseltaan erittelemättömiä luottoja oli 34,9 miljardilla markalla.

Lähde: Luottokanta 1999. Tilastokeskus