18.7.2000

Lisätietoja: Jari Harjunpää (09) 1734 3472, Sonja Kuusisto (09) 1734 3469, thi.tilastokeskus@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Jarmo Hyrkkö

Teollisuuden tuottajahinnat nousivat 0,6 prosenttia kesäkuussa

Teollisuuden tuottajahinnat eli kotimaisten tavaroiden tehtaanhinnat nousivat Tilastokeskuksen mukaan toukokuusta kesäkuuhun 0,6 prosenttia. Eniten nousivat öljytuotteiden, raudan, teräksen ja rautaseosten, sekä selluloosan hinnat. Viime vuoden kesäkuusta teollisuuden tuottajahinnat ovat nousseet 8 prosenttia.

Tukkuhintaindeksi nousi toukokuusta kesäkuuhun 0,3 prosenttia. Kotimaisten tavaroiden hinnat nousivat 0,5 prosenttia ja tuontitavaroiden hinnat laskivat 0,1 prosenttia. Viime vuoden kesäkuusta tukkuhinnat ovat nousseet 8,6 prosenttia. Hintojen nousu johtui pääosin energiatuotteiden, raaka-aineiden ja tuotantohyödykkeiden hintojen noususta, kun taas investointi-, kesto- ja kulutustavaroiden hinnat kehittyivät maltillisemmin.

Suomen ulkomaankaupan vaihtosuhde parani kesäkuussa, kun vientihinnat nousivat toukokuusta kesäkuuhun 0,2 prosenttia ja tuontihinnat vastaavasti laskivat 0,5 prosenttia.

Tuottajahintaindeksien kuukausi- ja vuosimuutokset kesäkuussa 2000, % (1995=100)

Indeksit

Tukkuhintaindeksi

0,3

8,6

Tuottajahintaindeksit mittaavat hyödykkeiden hintakehitystä yritysten näkökulmasta. Kotimarkkinoiden perushintaindeksi mittaa Suomessa käytettävien tavaroiden verottomien hintojen kehitystä tavaroiden lähtiessä markkinoille. Tukkuhintaindeksi kuvaa Suomessa käytettävien tavaroiden verollisten hankintahintojen muutosta. Kotimarkkinoiden perushintaindeksi ja tukkuhintaindeksi sisältävät kotimaisia ja ulkomailta tuotuja tavaroita.

Raaka-aineiden dollaripohjaisia maailmanmarkkinahintoja mittaava HWWA-indeksi nousi toukokuusta kesäkuuhun 3,7 prosenttia. Hintojen nousu johtui valtaosin raakaöljyn maailmanmarkkinahintojen noususta. Viime vuoden kesäkuusta raaka-aineiden hinnat nousivat 41,9 prosenttia. Ilman energiaryhmää hintojen nousu oli 3,2 prosenttia.

Lähde: Tuottajahintaindeksit 2000, kesäkuu. Tilastokeskus