1.8.2000

Lisätietoja: Rami Peltola (09) 1734 3615, rami.peltola@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Ilkka Hyppönen

Teollisuusyritysten liikevaihto kasvoi 19 prosenttia helmi-huhtikuussa

Teollisuusyritysten liikevaihto oli Tilastokeskuksen mukaan helmi-huhtikuussa 19 prosenttia suurempi kuin viime vuoden vastaavana ajanjaksona. Eniten liikevaihto kasvoi vientiteollisuudessa. Tarkastellulla kolmen kuukauden ajanjaksolla liikevaihto laski vuotta aiemmasta vain tekstiili- ja vaatetusteollisuudessa sekä sähkö-, kaasu- ja vesihuollossa.

Liikevaihto kasvoi helmi-huhtikuussa eniten sähköteknisessä teollisuudessa, 54 prosenttia vuotta aiemmasta. Metallien jalostuksessa liikevaihto kasvoi 33 prosenttia. Ei-metallisten mineraalituotteiden valmistuksen liikevaihto oli tarkasteluajanjaksolla 13 prosenttia, koneiden ja laitteiden valmistuksen 11 prosenttia ja kemian teollisuuden 10 prosenttia vuoden takaista suurempi. Puu- ja paperiteollisuuden liikevaihto kasvoi huhtikuussa päättyneellä kolmen kuukauden ajanjaksolla 9 prosenttia vuotta aiemmasta.

Teollisuusyritysten maksama palkkasumma kasvoi helmi-huhtikuussa 6 prosenttia verrattuna viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon. Palkkasumma kasvoi ajanjaksolla eniten sähköteknisessä teollisuudessa, 13 prosenttia vuotta aiemmasta. Palkkasumma kasvoi kaikilla muilla toimialoilla paitsi elintarviketeollisuudessa sekä tekstiili- ja vaatetusteollisuudessa. Näillä toimialoilla palkkasumma oli tarkasteluajanjaksona vuoden takaisella tasolla.

Teollisuuden liikevaihto- ja palkkasummatilasto kuvaa yrityksiä, joiden päätoimiala on teollisuus. Indeksien laskenta perustuu verottajan arvonlisävero- ja työnantajasuoritustietoihin, joita täydennetään Tilastokeskuksen kyselyn aineistolla. Laskennassa ovat mukana ne yritykset, joista on vertailukelpoiset tiedot tarkastelukuukaudelta ja edellisen vuoden vastaavalta kuukaudelta. Aineiston palkkasummatiedoista on poistettu merkittävimpien työsuhdeoptioiden vaikutus.

Liikevaihto- ja palkkasummaindekseistä ei tehdä painojulkaisua. Indeksisarjat (alkuperäinen, kausitasoitettu, trendi) löytyvät Internetistä osoitteesta http://www.tilastokeskus.fi/tk/ys/suhdan_taulukot.html.

Lähde: Liiketoiminnan kuukausikuvaajat 2000, huhtikuu. Tilastokeskus