26.9.2000

Lisätietoja: Tuomas Rothovius (09) 1734 3360, kansantalous.suhdanteet@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Markku Suur-Kujala

Bruttokansantuote kasvoi toisella neljänneksellä 4,5 prosenttia

Bruttokansantuote kasvoi huhti-kesäkuussa 4,5 prosenttia verrattuna viime vuoden huhti-kesäkuuhun. Kasvusta 2,6 prosenttiyksikköä tuli metalliteollisuudesta. Tammi-maaliskuussa bruttokansantuote kasvoi tarkistettujen tietojen mukaan 5,5 prosenttia verrattuna viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon. Tiedot ilmenevät Tilastokeskuksen laatimista kansantalouden tilinpidon ennakkotiedoista.

Talouden kasvu pohjautui yksityiseen kulutukseen sekä vientiin. Kotitalouksien kulutusmenot lisääntyivät yli 4 prosenttia, huolimatta autokaupan hiipumisesta vuoden toisella neljänneksellä. Sekä viennin että tuonnin määrä lisääntyi noin 12 prosenttia. Kone-, laite- ja kuljetusvälineinvestoinnit lisääntyivät koko alkuvuonna vain 2 prosenttia. Näistä kuljetusvälineitä hankittiin vähemmän kuin vuotta aiemmin.

Tuotannon nopea kasvu jatkui metalliteollisuudessa, jonka tuotanto lisääntyi 18 prosenttia vuoden toisella neljänneksellä. Puu- ja paperiteollisuuden huhtikuisen lakon johdosta alan tuotanto ei kasvanut. Muu teollisuus, samoin kuin rakentaminen, kasvoi 4 prosenttia. Kaupan tuotanto lisääntyi 4,5 prosenttia.

Vuoden alkupuoliskolla kansantalouden palkkasumma oli 5,9 prosenttia suurempi kuin vuotta aiemmin. Yritysten toimintaylijäämä lisääntyi vastaavana aikana 17 prosenttia.

Vuoden toisella neljänneksellä bruttokansantuote kasvoi Euroopan unionin tilastoviraston Eurostatin laatiman ennakon mukaan EU-maissa 3,7 prosenttia verrattuna vastaavaan ajanjaksoon vuotta aiemmin.

Bruttokansantuote sisältää kaikki ajanjaksona tuotetut tavarat ja palvelut, ja sen määrän (volyymin) muutoksesta on poistettu rahanarvon heikentymisen eli inflaation vaikutus.

Lähde: Kansantalouden tilinpito 2000, 2. neljännes. Tilastokeskus