27.9.2000

Lisätietoja: Johanna Ipatti (09) 1734 2704, johanna.ipatti@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Ilkka Hyppönen

Rakennusyritysten liikevaihto kasvoi 15 prosenttia tammi-kesäkuussa

Rakennusyritysten liikevaihto oli Tilastokeskuksen mukaan tämän vuoden ensimmäisellä vuosipuoliskolla 15 prosenttia suurempi kuin viime vuoden vastaavana ajanjaksona. Vuoden ensimmäisellä neljänneksellä kasvu oli 19 prosenttia ja toisella neljänneksellä 13 prosenttia. Talonrakennusyritysten liikevaihto lisääntyi tammi-kesäkuussa 18 prosenttia vuotta aiempaan verrattuna. Maa- ja vesirakennusalan yritysten liikevaihto kasvoi vastaavasti 7 prosenttia.

Rakennusyritysten maksama palkkasumma oli ensimmäisellä vuosipuoliskolla 16 prosenttia suurempi kuin vuotta aiemmin. Talonrakennusalan palkkasumma kasvoi 19 prosenttia ja maa- ja vesirakennusalan palkkasumma 7 prosenttia.

Liikevaihto- ja palkkasummaindeksien laskenta perustuu verottajan arvonlisävero- ja työnantajasuoritustietoihin, joita täydennetään Tilastokeskuksen aineistolla. Laskennassa ovat mukana ne yritykset, joista on olemassa vertailukelpoiset tiedot kyseiseltä kuukaudelta ja edellisen vuoden vastaavalta kuukaudelta.

Indekseistä ei tehdä painojulkaisua. Indeksisarjat (alkuperäinen, kausitasoitettu, trendi) löytyvät Internetistä osoitteesta http://www.tilastokeskus.fi/tk/ys/suhdanteet.html.

Lähde: Liiketoiminnan kuukausikuvaajat 2000. Tilastokeskus