11.12.2000

Lisätietoja: Olli Savela (09) 1734 3316, Jukka Jalava (09) 1734 3391
Vastaava tilastojohtaja: Markku Suur-Kujala

Bruttokansantuote kasvoi viime vuonna 4,2 prosenttia

Tilastokeskus on tarkistanut kansantalouden tilinpitoa kahdelta viime vuodelta uusien tietolähteiden valmistuttua. Tarkistettujen tietojen mukaan Suomen bruttokansantuote kasvoi viime vuonna 4,2 prosenttia eli hieman enemmän kuin aiemmin arvioitiin. Vuonna 1998 bruttokansantuote kasvoi 5,3 prosenttia. Bruttokansantuote oli viime vuonna 722 miljardia markkaa.

Bruttokansantuotetta lisäsi viime vuonna eniten teollisuuden kasvu. Erityisesti sähkötekninen teollisuus lisäsi tuotantoaan, 30 prosenttia. Myös teleliikenteen ja liike-elämän palveluiden tuotanto kasvoi hyvin nopeasti. Tuotannon määrä supistui lähinnä maataloudessa.

Vienti lisäsi kasvua

Kansantalouden kysyntää lisäsi viime vuonna edelleen eniten viennin kasvu. Tavaroiden ja palveluiden viennin määrä kasvoi 7,1 prosenttia. Tavaroiden ja palveluiden tuonti lisääntyi samaan aikaan 4,3 prosenttia. Kulutusmenot kasvoivat 3,2 prosenttia ja investoinnit 2,7 prosenttia.

Yksityiset kulutusmenot kasvoivat 3,7 prosenttia. Eniten lisääntyi kestokulutustavaroiden, erityisesti autojen ja tietotekniikan, hankinta. Julkiset kulutusmenot kasvoivat 2 prosenttia.

Eniten lisääntyivät investoinnit tietokoneohjelmistoihin, yli 13 prosenttia. Asuinrakennusinvestoinnit kasvoivat runsaat 10 prosenttia. Sen sijaan kone- ja laiteinvestoinnit vähenivät hieman.

Kotitalouksien ja yritysten tulot kasvoivat

Kotitalouksien käytettävissä olevat tulot kasvoivat viime vuonna reaalisesti 4,2 prosenttia. Tuloja lisäsivät ennen kaikkea palkkatulot, jotka kasvoivat nimellisesti 5 prosenttia. Myös palkkatulojen verotus keveni hieman. Kotitalouksien tuloihin ei ole luettu mukaan realisoituja työsuhdeoptioita. Kotitalouksien säästämisaste kohosi hieman ja oli 3,7 prosenttia.

Yritysten toimintaylijäämä, joka vastaa karkeasti liikevoittoa, ylsi uuteen ennätykseen, 115 miljardiin markkaan. Kasvua edellisvuodesta oli 5 prosenttia. Liikevoitostaan yritykset maksoivat osinkoja 39 miljardia markkaa ja välittömiä veroja 29 miljardia markkaa. Molempia maksettiin viime vuonna enemmän kuin koskaan aiemmin.

Lähde: Kansantalouden tilinpito 1991-1999. Tilastokeskus
Julkaisu ilmestyy viikolla 52