20.1.2000

Lisätietoja: Marika Laiho (09) 1734 2322
Vastaava johtaja: Heli Jeskanen-Sundström

Seminaari uuden tekniikan merkityksestä tilastoalalle

Uuden tietotekniikan merkitystä tilastojen tuotannon ja jakelun kehittämisessä käsitellään Tilastokeskuksessa 20. - 21. tammikuuta järjestettävässä kansainvälisessä seminaarissa. Seminaarin järjestää Euroopan talous- ja sosiaalitilastojen neuvoa-antava komitea CEIES. Ulkomaisia osallistujia on noin 70 yli 20 maasta.

- Tilastokeskus on vahvasti mukana tietoteknisessä kehityksessä, joka on viime vuosina muuttanut merkittävästi myös tilastojen tuottamisen toimintaympäristöä. Toiminnan kehittäminen tietoverkkoihin pohjautuvaksi on keskeinen linjauksemme, korostaa Tilastokeskuksen pääjohtaja Timo Relander seminaarin avauspuheenvuorossaan.

Tilastokeskuksen vww-palvelu on ollut käytössä jo lähes viisi vuotta. Pääjohtaja Relander mainitsee esimerkkeinä verkkopalvelujen kehittämisestä StatFin-tilastopalvelun, sähköisen kauppapaikan Tilastotorin ja uuden asiakaspalautejärjestelmän. Nämä ja Tilastokeskuksen muut Internet-palvelut, kuten presidentinvaalin tulospalvelu, ovat käytettävissä osoitteesta www.tilastokeskus.fi.

- Suomen kehittynyt rekisterijärjestelmä luo hyvän perustan tietojen tehokkaalle keruulle. Jo vuosikymmen sitten siirryimme toisena maana maailmassa lomakkeettomaan väestölaskentaan, joka vähensi laskennan kustannuksia murto-osaan aiemmasta. Suoran tiedonkeruun kehittäminen sähköiseen tiedonsiirtoon perustuvaksi on hyvässä vauhdissa. Olemme mukana sekä kansallisissa että kansainvälisissä hankkeissa keskeisenä tavoitteena yritysten tiedonantotaakan edelleen pienentäminen, toteaa Tilastokeskuksen pääjohtaja Timo Relander.