30.3.2000

Lisätietoja: Ritva Wuoristo (09) 1734 3390
Vastaava tilastojohtaja: Kaija Hovi

Tilinpäätöstilasto 1998 ilmestynyt

Tilastokeskuksen julkaisema tilinpäätöstilasto 1998 on ilmestynyt. Siihen on yksiin kansiin koottu toimialoittaiset tilinpäätöstiedot teollisuudesta, rakentamisesta ja kaupasta sekä liikenteen ja liike-elämän palveluiden aloilta. Julkaisu sisältää tunnuslukuja sekä tuloslaskelman ja taseen tietoja yhteensä 59 toimialalta.

Poimintoja julkaisun sisällöstä:

• Tehdasteollisuusyritykset keräsivät vuonna 1998 liikevaihtoa 473 miljardia markkaa, mikä oli lähes 7 prosenttia enemmän kuin vuonna 1997. Vientitoimitukset kasvoivat liikevaihtoa enemmän, 9 prosenttia edellisvuodesta.
  • Rakentaminen vilkastui edelleen vuonna 1998. Toimialan yrityksille kertyi liikevaihtoa 72 miljardia markkaa, peräti 23 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin.
  • Auto-, tukku- ja vähittäiskaupan yhteenlaskettu liikevaihto vuonna 1998 oli 430 miljardia markkaa, mikä oli runsaat 8 prosenttia edellisvuotista enemmän. Eniten kasvoi moottoriajoneuvojen kaupan liikevaihto, lähes 15 prosenttia. Myös kannattavuus parani hieman autokaupassa. Muilla kaupan toimialoilla kannattavuus pysyi edellisvuoden tasolla.
  • Vesiliikenteen jalostusarvo oli 5,5 miljardia markkaa vuonna 1998, kasvua 8 prosenttia. Puhelinyritysten liikevaihto lisääntyi runsaat 25 prosenttia vuodesta 1997.
  • Julkaisussa mukana oleville liike-elämän palvelualoille kertyi liikevaihtoa yhteensä 52,6 miljardia markkaa vuonna 1998, lähes 20 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna. Eniten liikevaihto kasvoi tietojenkäsittelypalveluissa, lähes 35 prosenttia, sekä liiketoiminnan ja johdon konsultoinnissa, 27 prosenttia.

Tilinpäätöstilasto 1998 tiedot ovat Tilastokeskuksen tilinpäätöstietokannasta, joka sisältää yhteensä noin 200 000 yrityksen tiedot. Vastaava tietokanta on saatavissa myös vuosilta 1995 -1997. Aineistosta voi eri tilauksesta saada tietoja myös muilta kuin julkaisun toimialoilta ja ryhmiteltynä esimerkiksi kokoluokittain. Vuoden 1998 aineistosta on saatavissa erikseen taulukot pienistä ja keskisuurista yrityksistä.

Lähde: Tilinpäätöstilasto 1998, Yritykset 2000:4. 189 s, 350 mk