5.6.2000

Lisätietoja: Taru Sandström (09) 1734 3350, Riitta Poukka (09) 1734 2271
Vastaava tilastojohtaja: Markku Suur-Kujala

Uudistettu sektoriluokitus

Tilastokeskus on julkaissut uudistetun Sektoriluokitus 2000 -käsikirjan.

Sektoriluokitusta käytetään talous- ja yhteiskuntatilastoissa, kun halutaan jakaa päätöksentekoyksiköt, kuten yritykset ja kotitaloudet, toiminnaltaan, rahoitustavaltaan, omistajatyypiltään ja oikeudelliselta muodoltaan samanlaatuisiin luokkiin. Näin saadut sektorit ovat taloudelliselta käyttäytymiseltään riittävän samankaltaisia kansantalouden seurantaa ja analysointia varten.

Sektoriluokitusta tarvitaan esimerkiksi kuvattaessa yritysten, julkisyhteisöjen ja kotitalouksien tuotantoa, tulojen uudelleenjakoa, varallisuuden muodostusta ja rahoitusta. Myös talous- ja rahaliiton vakaus- ja kasvusopimuksen seuranta edellyttää sektoriluokituksen tarkkaa soveltamista. Luokitusta tarvitsevat talous- ja yhteiskuntatilastojen käyttäjät ja perustietojen antajat.

Sektoriluokitus 2000:n pääluokat ovat:

Sektoriluokitus on yhdenmukainen Euroopan unionin kansantalouden tilinpitojärjestelmän (EKT:n) perusrakenteen ja koodiston kanssa. Kansallisten tietotarpeiden ja talouden erityispiirteiden sekä euroalueen edellyttämät lisäluokitukset on sovitettu tähän perushierarkiaan. Uusi luokitus korvaa aiemman, vuoden 1996 institutionaalisen sektoriluokituksen.

Sektoriluokitus 2000 -käsikirja sisältää nimikkeistön ja määritelmät. Käsikirjan liitteenä on muunnosavain, josta käy ilmi Sektoriluokitus 2000:n, vuoden 1996 institutionaalisen sektoriluokituksen sekä Euroopan kansantalouden tilinpidon 1995 (EKT95) luokkien vastaavuus. Julkaisu on suomen- ja ruotsinkielinen, ja mukana on englanninkielinen tiivistelmä. Sektoriluokitus 2000 on saatavissa myös sähköisessä muodossa levykkeellä. Luokituksen englanninkielinen versio on saatavissa pdf-muodossa 30.6. 2000 mennessä.

Lähde: Sektoriluokitus 2000. Tilastokeskus