24.11.2000

Lisätietoja: Eila Laakso (09) 1734 2509
Tiedotusjohtaja: Jussi Melkas

Suomen tilastollinen vuosikirja 2000 ilmestynyt

Tilastojen kokoomateos Suomen tilastollinen vuosikirja 2000 on ilmestynyt. Tilastokeskuksen julkaisemassa vuosikirjassa on 701 sivua ja 656 tilastotaulukkoa tai -kuviota. Suomen tietojen lisäksi kirjassa on 118 sivua kansainvälistä vertailutietoa. Vuosikirjan mukana on CD-ROM, joka sisältää kaikki kirjan taulukot Excel 5.0 -muodossa sekä teemakartat.

Suomen tilastollinen vuosikirja on suomen-, ruotsin- ja englanninkielinen. Vuosikirjaa on julkaistu vuodesta 1879 lähtien.

Poimintoja vuosikirjan sisällöstä:

• Suomen väkiluku oli 832 700 vuonna 1800, 2 655 900 vuonna 1900 ja vuoden 1999 lopussa se oli 5 171 300.
  • 4 730 ulkomaalaista sai viime vuonna Suomen kansalaisuuden.
  • Uusperheitä eli lapsiperheitä, joiden kaikki alaikäiset lapset eivät ole puolisoiden yhteisiä, oli viime vuoden lopussa 47 194.
  • Suomen tuonnin arvo oli viime vuonna 176 536 miljoonaa markkaa ja viennin arvo 233 343 miljoonaa markkaa. Huipputeknologian osuus Suomen koko tuonnista oli 17,9 prosenttia ja viennistä 20,4 prosenttia.
  • Toimeentulotukea sai viime vuonna 291 961 kotitaloutta eli 21 376 kotitaloutta vähemmän kuin toissa vuonna.
  • Kiinteitä puhelinliittymiä oli Suomessa viime vuonna sataa asukasta kohti 55 ja matkapuhelinliittymiä 65. Internet-liittymiä oli tämän vuoden alussa sataa asukasta kohti 12.
  • Suomeen rekisteröityjä sijoitusrahastoja oli viime vuonna 177, kun vuonna 1990 niitä oli 13. Sijoitusrahastot tuottivat viime vuonna voittoa 14 290 miljoonaa markkaa.
  • Luottokorttimyynnin arvo Suomessa oli viime vuonna 33 226 miljoonaa markkaa. Maksuhäiriötapausten myynnin arvo oli 107 miljoonaa markkaa. Maksuhäiriön takia peruutettiin 35 574 luottokorttia.
  • Vuonna 1998 Suomessa oli 153 443 maatilaa eli 45 942 tilaa vähemmän kuin vuonna 1990.
  • Maailmassa oli vuonna 1998 käytössä 434 ydinvoimalaa, joista 104 oli Yhdysvalloissa, 58 Ranskassa, 53 Japanissa, 35 Britanniassa ja 29 Venäjällä.

Lähde: Suomen tilastollinen vuosikirja 2000. Kirjan hinta on 320 mk (kestotilaus 290 mk).