25.1.2001

Lisätietoja: Rami Peltola (09) 1734 3615, rami.peltola@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Ilkka Hyppönen

Teollisuusyritysten liikevaihto kasvoi elo-lokakuussa 19 prosenttia

Teollisuusyritysten liikevaihto oli Tilastokeskuksen mukaan elo-lokakuussa 19 prosenttia suurempi kuin vuoden 1999 vastaavana ajanjaksona. Eniten liikevaihto kasvoi vientiteollisuudessa. Tarkastellulla kolmen kuukauden ajanjaksolla liikevaihto kasvoi vuotta aiemmasta kaikilla muilla toimialoilla paitsi mineraalien kaivussa sekä sähkö-, kaasu- ja vesihuollossa.

Liikevaihto kasvoi elo-lokakuussa edelliseen vuoteen verrattuna eniten sähköteknisessä teollisuudessa, 44 prosenttia. Metallien jalostuksen liikevaihto oli 27 prosenttia suurempi kuin vuotta aiemmin. Koneiden ja laitteiden valmistuksessa liikevaihto lisääntyi 17 prosenttia, puu- ja paperiteollisuudessa 15 prosenttia ja kemianteollisuudessa sekä metallituotteiden valmistuksessa 14 prosenttia.

Teollisuusyritysten maksama palkkasumma kasvoi elo-lokakuussa 9 prosenttia vuoden 1999 vastaavasta ajanjaksosta. Palkkasumma nousi edelleen eniten sähköteknisessä teollisuudessa. Palkkasumma kasvoi kaikilla muilla toimialoilla paitsi sähkö-, kaasu- ja vesihuollossa.

Teollisuuden liikevaihto- ja palkkasummatilasto kuvaa yrityksiä, joiden päätoimiala on teollisuus. Indeksien laskenta perustuu verottajan arvonlisävero- ja työnantajasuoritustietoihin, joita täydennetään Tilastokeskuksen kyselyn aineistolla. Laskennassa ovat mukana ne yritykset, joista on vertailukelpoiset tiedot tarkastelukuukaudelta ja edellisen vuoden vastaavalta kuukaudelta. Liikevaihto- ja palkkasummaindekseistä ei tehdä painojulkaisua. Indeksisarjat (alkuperäinen, kausitasoitettu, trendi) löytyvät Internetistä osoitteesta http://www.tilastokeskus.fi/tk/ys/suhdan_taulukot.html.

Lähde: Liiketoiminnan kuukausikuvaajat 2000, lokakuu. Tilastokeskus