19.2.2001

Lisätietoja: Jari Harjunpää (09) 1734 3472, Sonja Kuusisto (09) 1734 3469, thi.tilastokeskus@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Jarmo Hyrkkö

Tuontihinnat laskivat tammikuussa 1,2 prosenttia

Tuontihinnat laskivat Tilastokeskuksen mukaan viime vuoden joulukuusta tämän vuoden tammikuuhun 1,2 prosenttia. Hintojen laskun syynä oli erityisesti öljytuotteiden, perusmetallien, kulkuneuvojen ja metallimalmien halpeneminen.

Viime vuoden tammikuusta tämän vuoden tammikuuhun tuontihintaindeksi nousi 4,4 prosenttia. Indeksin kohoaminen johtui pääosin kemikaalien ja kemiallisten tuotteiden, raakaöljyn ja öljytuotteiden sekä kulkuneuvojen hintojen noususta.

Vientihintaindeksi pysyi tammikuussa samalla tasolla kuin viime vuoden joulukuussa. Vuotta aikaisempaan verrattuna vientihinnat nousivat 7,0 prosenttia. Nousu aiheutui lähinnä selluloosan, paperin, paperituotteiden, perusmetallien, öljytuotteiden, kemikaalien ja kemiallisten tuotteiden sekä koneiden ja laitteiden kallistumisesta. Indeksin nousua hillitsi radio-, televisio- ja tietoliikennevälineiden halpeneminen.

Tukkuhinnat laskivat viime vuoden joulukuusta 0,9 prosenttia. Eniten halpenivat energiatuotteet sekä raaka-aineet ja tuotantohyödykkeet. Sen sijaan kestokulutustavaroiden hinnat nousivat 0,3 prosenttia. Edellisen vuoden tammikuusta tukkuhinnat kallistuivat 4,5 prosenttia.

Tuottajahintaindeksien kuukausi- ja vuosimuutokset tammikuussa 2001, % (1995=100)

Indeksit

Pisteluku
1/2001

Muutos, %
12/2000 - 1/2001

Muutos, %
1/2000 - 1/2001

Teollisuuden tuottajahintaindeksi

5,0

Vientihintaindeksi

0,0

7,0

Tuontihintaindeksi

4,4

Kotimarkkinoiden perushintaindeksi

4,7

Tukkuhintaindeksi

4,5

Tuottajahintaindeksit mittaavat hyödykkeiden hintakehitystä yritysten näkökulmasta. Kotimarkkinoiden perushintaindeksi mittaa Suomessa käytettävien tavaroiden verottomien hintojen kehitystä tavaroiden lähtiessä markkinoille. Tukkuhintaindeksi kuvaa Suomessa käytettävien tavaroiden verollisten hankintahintojen muutosta. Kotimarkkinoiden perushintaindeksi ja tukkuhintaindeksi sisältävät kotimaisia ja ulkomailta tuotuja tavaroita.

Raaka-aineiden dollaripohjaisia maailmanmarkkinahintoja mittaava HWWA-indeksi nousi viime vuoden joulukuusta kuluvan vuoden tammikuuhun 0,5 prosenttia. Kokonaisindeksi ilman energiatuotteita kohosi vastaavana ajanjaksona 0,3 prosenttia.

Lähde: Tuottajahintaindeksit 2001, tammikuu. Tilastokeskus