22.2.2001

Lisätietoja: Rami Peltola (09) 1734 3615, rami.peltola@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Ilkka Hyppönen

Teollisuusyritysten liikevaihto kasvoi syys-marraskuussa 18 prosenttia

Teollisuusyritysten liikevaihto oli Tilastokeskuksen mukaan syys-marraskuussa 18 prosenttia suurempi kuin vuoden 1999 vastaavana ajanjaksona. Eniten liikevaihto kasvoi vientiteollisuudessa. Tarkastellulla kolmen kuukauden ajanjaksolla liikevaihto kasvoi vuotta aiemmasta kaikilla muilla toimialoilla paitsi sähkö-, kaasu- ja vesihuollossa.

Liikevaihto kasvoi syys-marraskuussa edelliseen vuoteen verrattuna eniten sähköteknisessä teollisuudessa, 43 prosenttia. Metallien jalostuksen liikevaihto oli 27 prosenttia suurempi kuin vuotta aiemmin. Koneiden ja laitteiden valmistuksessa liikevaihto lisääntyi 18 prosenttia, metallituotteiden valmistuksessa 16 prosenttia, puu- ja paperiteollisuudessa 14 prosenttia ja kemianteollisuudessa 12 prosenttia.

Teollisuusyritysten maksama palkkasumma kasvoi syys-marraskuussa 9 prosenttia vuoden 1999 vastaavasta ajanjaksosta. Palkkasumma nousi edelleen eniten sähköteknisessä teollisuudessa. Palkkasumma kasvoi kaikilla muilla toimialoilla paitsi sähkö-, kaasu- ja vesihuollossa.

Teollisuuden liikevaihto- ja palkkasummatilasto kuvaa yrityksiä, joiden päätoimiala on teollisuus. Indeksien laskenta perustuu verottajan arvonlisävero- ja työnantajasuoritustietoihin, joita täydennetään Tilastokeskuksen kyselyn aineistolla. Laskennassa ovat mukana ne yritykset, joista on vertailukelpoiset tiedot tarkastelukuukaudelta ja edellisen vuoden vastaavalta kuukaudelta. Liikevaihto- ja palkkasummaindekseistä ei tehdä painojulkaisua. Indeksisarjat (alkuperäinen, kausitasoitettu, trendi) löytyvät Internetistä osoitteesta http://www.tilastokeskus.fi/tk/ys/suhdan_taulukot.html.

Lähde: Liiketoiminnan kuukausikuvaajat 2000, marraskuu. Tilastokeskus