27.3.2001

Lisätietoja: Anja Räisänen (09) 1734 2230, anja.raisanen@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Ilkka Hyppönen

Rakentamisen liikevaihdon kasvu nopeutui vuonna 2000

Rakennusyritysten liikevaihto kasvoi Tilastokeskuksen mukaan viime vuonna 15 prosenttia. Talonrakentamisen liikevaihto lisääntyi 17 prosenttia ja maa- ja vesirakentamisen 8 prosenttia. Varsinkin talonrakentamisen liikevaihto kasvoi huomattavasti edellisvuotista nopeammin.

Vuoden viimeisellä neljänneksellä rakennusyritysten liikevaihto oli 14 prosenttia suurempi kuin vuoden 1999 vastaavana ajanjaksona. Kasvu oli nopeampaa kuin edellisvuonna. Talonrakennusyritysten liikevaihto kasvoi loka-joulukuussa 15 prosenttia ja maa- ja vesirakennusalan yritysten liikevaihto 12 prosenttia vuotta aiempaan verrattuna.

Liikevaihtoindeksien laskenta perustuu verottajan arvonlisävero- ja työnantajasuoritustietoihin, joita täydennetään Tilastokeskuksen aineistolla. Laskennassa ovat mukana ne yritykset, joista on olemassa vertailukelpoiset tiedot kyseiseltä kuukaudelta ja edellisen vuoden vastaavalta kuukaudelta.

Indeksistä ei tehdä painojulkaisua. Indeksisarjat (alkuperäinen, kausitasoitettu, trendi) löytyvät Internetistä osoitteesta http://www.tilastokeskus.fi/suhdanteet/bt

Lähde: Liiketoiminnan kuukausikuvaajat 2001. Tilastokeskus