29.3.2001

Lisätietoja: Rami Peltola (09) 1734 3615, rami.peltola@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Ilkka Hyppönen

Vuonna 2000 teollisuusyritysten liikevaihto kasvoi 13 prosenttia

Vuonna 2000 teollisuusyritysten liikevaihto oli Tilastokeskuksen mukaan 13 prosenttia suurempi kuin vuonna 1999. Eniten liikevaihto kasvoi vientiteollisuudessa. Liikevaihto kasvoi vuotta aiemmasta kaikilla muilla toimialoilla paitsi sähkö-, kaasu- ja vesihuollossa.

Liikevaihto kasvoi vuonna 2000 edelliseen vuoteen verrattuna eniten metallien jalostuksessa, 30 prosenttia. Sähköteknisten tuotteiden liikevaihto oli 25 prosenttia suurempi kuin vuotta aiemmin. Koneiden ja laitteiden valmistuksessa, kemianteollisuudessa sekä puu- ja paperiteollisuudessa liikevaihto lisääntyi 13 prosenttia. Metallituotteiden ja ei-metallisten mineraalituotteiden valmistuksessa liikevaihto kasvoi 11 prosenttia.

Vuoden 2000 viimeisellä neljänneksellä teollisuusyritysten liikevaihto oli 12 prosenttia suurempi kuin vuoden 1999 vastaavana ajanjaksona. Tarkastellulla kolmen kuukauden ajanjaksolla liikevaihto kasvoi vuotta aiemmasta kaikilla muilla toimialoilla paitsi sähkö-, kaasu- ja vesihuollossa.

Liikevaihto kasvoi loka-joulukuussa edelliseen vuoteen verrattuna eniten sähköteknisessä teollisuudessa, runsaat 23 prosenttia. Myös metallien jalostuksen liikevaihto oli lähes 23 prosenttia suurempi kuin vuotta aiemmin. Koneiden ja laitteiden valmistuksessa liikevaihto lisääntyi 14 prosenttia ja kemianteollisuudessa sekä puu- ja paperiteollisuudessa 10 prosenttia. Ei-metallisten mineraalituotteiden ja metallituotteiden valmistuksen liikevaihto kasvoi 9 prosenttia edellisen vuoden vastaavasta ajanjaksosta.

Teollisuuden liikevaihtotilasto kuvaa yrityksiä, joiden päätoimiala on teollisuus. Indeksien laskenta perustuu verottajan arvonlisävero- ja työnantajasuoritustietoihin, joita täydennetään Tilastokeskuksen kyselyn aineistolla. Laskennassa ovat mukana ne yritykset, joista on vertailukelpoiset tiedot tarkastelukuukaudelta ja edellisen vuoden vastaavalta kuukaudelta. Liikevaihtoindeksistä ei tehdä painojulkaisua. Indeksisarjat (alkuperäinen, kausitasoitettu, trendi) löytyvät Internetistä osoitteesta www.tilastokeskus.fi/suhdanteet/bt.

Palkkasummakuvaajien julkaiseminen muuttuu

Liikevaihto- ja palkkasummakuvaajien julkaiseminen eriytyy toisistaan maaliskuusta 2001 lähtien. Kaikkien toimialojen palkkasummakuvaajat julkaistaan samana päivänä kahden kuukauden kuluttua tarkasteltavan kuukauden päättymisestä. Tiedot julkaistaan nyt kuukautta aiempaa nopeammin. Keskeiset tiedot julkaistaan lehdistötiedotteena ja indeksisarjat Internetissä osoitteessa www.tilastokeskus.fi/suhdanteet/bt.

Lähde: Liiketoiminnan kuukausikuvaajat 2000, joulukuu. Tilastokeskus