6.4.2001

Lisätietoja: Kimmo Moisio (09) 1734 3239,
Vastaava tilastojohtaja: Riitta Harala

Konkurssit vähenivät edelleen

Vuoden 2000 aikana pantiin vireille 2 908 konkurssia, mikä on 6 prosenttia vähemmän kuin vuotta aiemmin. Konkurssien määrä väheni jo kahdeksantena perättäisenä vuonna. Konkurssit vähenivät päätoimialoista eniten maa-, metsä- ja kalataloudessa, lähes 30 prosenttia edellisvuotisesta. Muut palvelut -toimialalla konkurssit vähenivät 9 prosenttia, rakentamisessa 8 prosenttia ja teollisuudessa 5 prosenttia. Kaupan alalla sekä majoitus- ja ravitsemistoiminnassa konkurssit lisääntyivät muutaman prosentin. Tiedot käyvät ilmi Tilastokeskuksen konkurssitilastosta.

Tieliikenteen tavarankuljetuksissa pantiin vuonna 2000 vireille 195 konkurssia, mikä on 11 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin. Vireille pantujen konkurssien määrä tieliikenteen tavarankuljetuksissa oli vuonna 2000 suurempi kuin se oli kertaakaan 1990-luvun lamavuosina. Konkurssien takia uhanalaisten työpaikkojen määrä oli kuitenkin selvästi pienempi kuin laman huippuvuosina. Vuonna 2000 alalla oli 850 konkurssin takia uhanalaista työpaikkaa, kun vuonna 1991 niitä oli yli 1 400.

Konkurssien takia uhanalaiseksi joutui kaikkiaan 10 800 työpaikkaa, 18 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin. Uhanalaisia työpaikkoja oli vuonna 2000 kuitenkin vain neljännes vuoden 1992 määrästä, jolloin uhanalaiseksi joutui lähes 44 000 työpaikkaa.

Yrityssaneerausten määrä lisääntyi

Vuonna 2000 yrityssaneerauksia pantiin vireille 264. Määrä oli 47 enemmän kuin vuotta aiemmin. Saneerausten määrä lisääntyi jo toisena perättäisenä vuotena. Eniten yrityssaneerausten määrä lisääntyi rakentamisessa, jossa se kaksinkertaistui vuotta aiemmasta. Saneerausmenettelyyn vuonna 2000 haetuissa yrityksissä oli henkilökuntaa 1 600 eli 15 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin.

Käräjäoikeuksiin jätettiin tammi-joulukuussa 3 326 yksityishenkilöiden velkajärjestelyhakemusta, mikä on 373 vähemmän kuin vuotta aiemmin. Yksityishenkilöiden velkajärjestelyhakemuksia on lain voimaantulon (8.2.1993) jälkeen tehty kaikkiaan 66 564.

Tilastokeskuksen konkurssitilasto perustuu käräjäoikeuksien ilmoituksiin vireille tulleista konkursseista, yrityssaneerauksista ja yksityishenkilöiden velkajärjestelyistä. Yritysten taustatiedot saadaan Tilastokeskuksen yritysrekisteristä.

Vireille pannut konkurssit toimialoittain 2000

Konkurssit 2000

Muutos 1999 - 2000, %

Konkurssiin haetut yritykset ja yrittäjät