18.5.2001

Lisätietoja: Jari Harjunpää (09) 1734 3472, Sonja Kuusisto (09) 1734 3469, thi.tilastokeskus@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Jarmo Hyrkkö

Tuottajahinnat nousivat huhtikuussa

Tilastokeskuksen mukaan tuottajahintaindeksit nousivat maaliskuusta huhtikuuhun 0,4 - 1,0 prosenttia. Eniten kallistuivat tuontihinnat. Tuontihintaindeksin nousu johtui pääosin raakaöljyn ja autonosien kallistumisesta. Indeksin nousua hillitsi perusmetallien halpeneminen. Viime vuoden huhtikuusta tuontihinnat nousivat 1,7 prosenttia.

Vientihinnat nousivat maaliskuusta huhtikuuhun 0,8 prosenttia. Nousun syynä olivat kohonneet öljytuotteiden sekä paperin ja kartongin hinnat. Viime vuoden huhtikuusta vientihinnat nousivat 2,4 prosenttia. Eniten kallistuivat maa- ja metsätaloustuotteet, öljytuotteet, ei-metalliset mineraalituotteet sekä rauta, teräs ja rautaseokset.

Teollisuuden tuottajahinnat eli kotimaisten tavaroiden tehtaanhinnat nousivat viime vuoden huhtikuusta 3,7 prosenttia. Eniten kallistuivat energiatuotteet, 9,5 prosenttia, kun taas investointitavarat halpenivat 1,6 prosenttia.

Tuottajahintaindeksien kuukausi- ja vuosimuutokset huhtikuussa 2001, (1995=100)

Indeksit

Tukkuhintaindeksi

0,4

3,0

Tuottajahintaindeksit mittaavat hyödykkeiden hintakehitystä yritysten näkökulmasta. Kotimarkkinoiden perushintaindeksi mittaa Suomessa käytettävien tavaroiden verottomien hintojen kehitystä tavaroiden lähtiessä markkinoille. Tukkuhintaindeksi kuvaa Suomessa käytettävien tavaroiden verollisten hankintahintojen muutosta. Kotimarkkinoiden perushintaindeksi ja tukkuhintaindeksi sisältävät kotimaisia ja ulkomailta tuotuja tavaroita.

Raaka-aineiden dollaripohjaisia maailmanmarkkinahintoja mittaava HWWA-indeksi nousi viime vuoden huhtikuusta 4,6 prosenttia. Nousu johtui raakaöljyn hinnan kallistumisesta. Ilman energiaryhmää kokonaisindeksi laski vuodessa 6,9 prosenttia.

Lähde: Tuottajahintaindeksit 2001, huhtikuu. Tilastokeskus