23.5.2001

Lisätietoja: Rami Peltola (09) 1734 3615, rami.peltola@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Ilkka Hyppönen

Teollisuusyritysten liikevaihdon kasvu hidastui joulu-helmikuussa 6 prosenttiin

Teollisuusyritysten liikevaihto oli Tilastokeskuksen mukaan joulu-helmikuussa 6 prosenttia suurempi kuin vastaavana ajanjaksona vuotta aiemmin. Liikevaihdon kasvu hidastui tarkastelujakson aikana. Joulukuuta edeltäneiden 12 kuukauden aikana liikevaihdon kasvu oli keskimäärin 15 prosenttia. Liikevaihto kasvoi tarkastelujaksolla kuitenkin edelleen vuotta aiemmasta kaikilla muilla toimialoilla paitsi sähkö-, kaasu- ja vesihuollossa.

Liikevaihto kasvoi joulu-helmikuussa vuoden takaiseen verrattuna eniten koneiden- ja laitteiden valmistuksessa,12 prosenttia. Metallituotteiden valmistuksen ja kemianteollisuuden liikevaihto oli 11 prosenttia suurempi kuin vuotta aiemmin. Autojen ja perävaunujen valmistuksessa liikevaihto kasvoi 9 prosenttia. Mineraalien kaivussa, ei-metallisten mineraalituotteiden valmistuksessa sekä metallien jalostuksessa liikevaihto lisääntyi 8 prosenttia.

Teollisuuden liikevaihtotilasto kuvaa yrityksiä, joiden päätoimiala on teollisuus. Indeksien laskenta perustuu verohallinnon arvonlisäverotietoihin, joita täydennetään Tilastokeskuksen kyselyn aineistolla. Laskennassa ovat mukana ne yritykset, joista on vertailukelpoiset tiedot sekä tarkastelukuukaudelta että edellisen vuoden vastaavalta kuukaudelta. Liikevaihtoindeksistä ei tehdä painojulkaisua. Indeksisarjat (alkuperäinen, kausitasoitettu, trendi) löytyvät Internetistä osoitteesta tilastokeskus.fi/suhdanteet/bt ja Tilastokeskuksen StatFin-tilastopalvelusta statfin.stat.fi.

Lähde: Liiketoiminnan kuukausikuvaajat 2001, helmikuu. Tilastokeskus