25.5.2001

Lisätietoja: Jan Nokkala (09) 1734 2702, sähköposti: jan.nokkala@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Ilkka Hyppönen

Palkkasumma kasvoi 7,9 prosenttia tammi-maaliskuussa

Koko talouden palkkasumma oli vuoden 2001 tammi-maaliskuussa 7,9 prosenttia suurempi kuin vuotta aiemmin. Kasvu nopeutui edellisvuodesta, jolloin vastaava muutos oli 6,8 prosenttia. Tiedot käyvät ilmi Tilastokeskuksen kuukausittaisista palkkasummakuvaajista.

Alkuvuonna kasvua kaikilla päätoimialoilla

Teollisuusyritysten maksama palkkasumma oli ensimmäisellä neljänneksellä 8 prosenttia suurempi kuin vuotta aiemmin. Vuonna 2000 ensimmäisen neljänneksen kasvu oli 7 prosenttia. Rakennusyritysten palkkasumma oli 14 prosenttia viimevuotista suurempi, kasvuvauhti oli sama kuin vuotta aiemmin. Rakentamisen alatoimialoista talonrakennusalan palkkasumma kasvoi 16 ja maa- ja vesirakennusalan 6 prosenttia.

Tukku- ja vähittäiskaupan palkkasumman lisäys oli ensimmäisenä neljänneksenä 7 prosenttia eli sama kuin vuotta aiemmin. Tukkukaupan kasvu oli 8 prosenttia ja vähittäiskaupan, autokauppa pois lukien, 6 prosenttia.

Julkisen sektorin palkkasumma oli vuoden 2001 tammi-maaliskuussa 6 prosenttia edellisvuotista suurempi. Viime vuonna vastaava kasvu oli 4 prosenttia. Terveydenhuolto- ja sosiaalipalvelujen palkkasumman lisäys oli 11 prosenttia ilman julkista sektoria. Vuotta aiemmin kasvu oli 9 prosenttia. Koulutuksen, ilman julkista sektoria, palkkasumma oli 8 prosenttia korkeampi kuin vuotta aiemmin. Rahoitustoiminnassa palkkasumman kasvu oli alkuvuonna 13 prosenttia ja vuotta aiemmin 12 prosenttia.

Muiden palveluiden palkkasumman lisäys ensimmäisellä neljänneksellä oli 9 prosenttia. Muiden palvelualojen palkkasumman kasvu oli voimakkaampaa kuin vuotta aiemmin, jolloin lisäys oli 7 prosenttia. Majoitus- ja ravitsemistoiminnassa palkkasumma oli 5 prosenttia viimevuotista suurempi. Kuljetus, varastointi ja tietoliikenteen toimialalla lisäys oli 6 prosenttia ja kiinteistö-, vuokraus-, tutkimus- ja liike-elämän palveluissa kasvu oli 14 prosenttia.

Palkkasummakuvaajat perustuvat verohallinnon työnantajasuoritustietoihin, joita täydennetään Tilastokeskuksen aineistoilla. Keskeiset tiedot julkaistaan lehdistötiedotteena ja indeksisarjat Internetissä osoitteessa tilastokeskus.fi/suhdanteet/bt. Indeksisarjat löytyvät myös Tilastokeskuksen StatFin -tilastopalvelusta statfin.stat.fi.

Lähde: Liiketoiminnan kuukausikuvaajat 2001, maaliskuu. Tilastokeskus