4.6.2001

Lisätietoja: Matti Virkkunen (90) 1734 3550, Aila Heinonen (90) 1734 3318
Vastaava tilastojohtaja: Markku Suur-Kujala

Luottokorttiostot lisääntyivät lähes 11 prosenttia viime vuonna

Luottokorteilla ostettiin Suomessa viime vuonna tavaroita ja palveluita 36,8 miljardilla markalla, mikä oli 10,6 prosenttia enemmän kuin vuonna 1999. Ostojen lukumäärä lisääntyi vuodessa 5,4 prosenttia 116,9 miljoonaan kappaleeseen. Tiedot ovat Tilastokeskuksen luottokorttitilastosta, joka perustuu korttiyhtiöille tehtyyn kyselyyn.

Luottokorttiostoista 80 prosenttia eli 29,5 miljardia markkaa tehtiin viime vuonna korottomilla, alle kahden kuukauden luottoajan maksuaikakorteilla. Varsinaisilla luottokorteilla ostettiin 7,3 miljardilla markalla. Yleisluottokorttien osuus kaikista luottokorttiostoista oli 61 prosenttia.

Kaupoissa luottokorttiostoja tehtiin viime vuonna 16 miljardilla markalla, mikä oli lähes 11 prosenttia kaupan kokonaismyynnistä. Kortin käyttöaste kauppaostoissa nousi puoli prosenttiyksikköä. Luottokorttiostojen arvo kasvoi 9 prosenttia, kun vähittäiskaupan myynnin arvo ilman alkoholimyyntiä kasvoi samaan aikaan 5,5 prosenttia.

Majoitus- ja ravintolalaskuja maksettiin korteilla viime vuonna 2,6 miljardilla markalla. Luottokorttimyynnin osuus kokonaismyynnistä oli 10,4 prosenttia. Ilman kahviloita, joissa korttimyynti on vähäistä, luottokorttiostosten osuus toimialan myynnistä oli 14 prosenttia.

Huoltamoilla ostoksiin on perinteisesti käytetty paljon luottokortteja. Huoltamoiden korttimaksut lisääntyivät viime vuonna 7 prosenttia 12,5 miljardiin markkaan. Kortin käyttöaste oli noin 72 prosenttia huoltamoiden kokonaismyynnistä.

Matkailuun liittyviä korttiostoja tehtiin viime vuonna 3,1 miljardin markan arvosta, ostot kasvoivat 12 prosenttia. Luottokorttiostojen osuus matkailun kokonaismyynnistä oli lähes neljännes.

Muilla toimialoilla luottokorttiostoja tehtiin viime vuonna 2,6 miljardilla markalla.

Ulkomaalaisten luottokorttiostokset Suomessa kasvoivat viime vuonna 17 prosenttia ja niiden arvo oli 3,1 miljardia markkaa. Suomalaiset käyttivät ulkomailla luottokortteja 4,1 miljardin markan arvosta, mikä oli 3 prosenttia enemmän kuin vuonna 1999.

Kotitalouksilla ja yrityksillä oli korttiyhtiöissä viime vuonna 3,2 miljoonaa korttitiliä, joista 2,4 miljoonaa oli aktiivisia eli käytössä vähintään kerran vuodessa. Aktiivisten tilien määrä kasvoi prosentin viime vuonna. Velkaa luotollisilla korttitileillä oli vuoden lopussa 8,9 miljardia markkaa, josta 66 prosenttia kohdistui kaupan alalle ja 14 prosenttia huoltamoille. Luottokorttivelan painotettu keskikorko oli varsinaisilla luottokorteilla 14,4 prosenttia eli 7 prosenttiyksikköä korkeampi kuin pankkien myöntämän kulutusluoton korko vuoden 2000 lopussa.

Pankkiyhdistyksen kyselyn mukaan pankkikorteilla maksettiin ostoksia viime vuonna 61 miljardilla markalla. Edellisvuodesta pankkikorttiostosten arvo lisääntyi lähes 13 prosenttia. Pankkikorttia käytettiin keskimäärin 255 kertaa vuoden 2000 aikana. Keskiostos pankkikorteilla oli viime vuonna 239 markkaa ja luottokorteilla 314 markkaa. Ostokertoja luottokorttitiliä kohden oli keskimäärin 48 kappaletta.

Luottotappiot ja vakavammat maksuhäiriöt lisääntyivät

Maksuhäiriöiden osuus aktiivisista tileistä oli 2,5 prosenttia. Ulkopuolisen perijän hoidettavaksi annettiin luottokorteista 11 700 vakavampaa maksuhäiriötapausta eli 3 400 tapausta edellisvuotista enemmän. Eniten jätettiin maksamatta varsinaisten luottokorttien laskuja.

Maksuhäiriöiden takia purettiin lähes 34 600 korttitiliä. Vakaviin maksuhäiriöihin liittyvän myynnin arvo, 116 miljoonaa markkaa, kasvoi 8,4 prosenttia edellisvuodesta. Luottotappioiksi luottokorttiyhtiöt kirjasivat viime vuonna 81 miljoonaa markkaa. Vuonna 1999 luottotappiot olivat 54 miljoonaa ja enimmillään vuonna 1993 jopa 157 miljoonaa markkaa.

Lähde: Luottokortit 2000. Rahoitus 2001:16. Tilastokeskus