3.7.2001

Lisätietoja: Seija Kolehmainen (09) 1734 2237 ja Leena Jussila (09) 1734 3754
Vastaava tilastojohtaja: Kaija Hovi

Tietojenkäsittelypalvelujen rakennemuutos jatkui vuonna 2000

Tietojenkäsittelypalveluja tarjoavien yritysten rakennemuutos jatkui viime vuonna vilkkaana. Yritysjärjestelyjä tehtiin ja liiketoimintoja rationalisoitiin huomattavasti enemmän kuin muilla palvelujen toimialoilla. Tietojenkäsittelypalvelujen sekä teknisten palvelujen liikevaihto kasvoi yli 9 prosenttia edellisvuodesta. Myös mainostoimistojen liikevaihto kasvoi hieman. Tiedot käyvät ilmi Tilastokeskuksen keräämistä suurimpien liike-elämän palveluyritysten tilinpäätöstiedoista.

Tietojenkäsittelypalveluja tarjoavien yritysten liikevaihto oli viime vuonna 9,6 miljardia markkaa. Yritysten kannattavuus heikkeni hieman ja kokonaisvelkojen osuus liikevaihdosta kasvoi 7,1 prosenttiyksikköä eli 51,6 prosenttiin. Kyselyyn vastanneet 88 atk-palveluyritystä työllistivät yhteensä noin 14 700 henkilöä.

Mainostoimistojen kannattavuus ja omavaraisuusaste paranivat hieman vuodesta 1999. Kyselyyn vastanneiden 38 mainostoimiston liikevaihto kasvoi 5,2 prosenttia ja henkilöstön määrä 7,9 prosenttia. Mediaaniyrityksen käyttökate vuonna 2000 oli 7,8 prosenttia liikevaihdosta, kun se vuotta aiemmin oli 6,2 prosenttia.

Teknisen palvelun yritysten käyttökate, nettotulos ja kokonaistulos laskivat hieman edellisvuodesta. Kyselyyn vastanneiden 132 yrityksen liikevaihto oli yhteensä 5,8 miljardia markkaa. Yritysten velkaantuneisuus ja omavaraisuusaste pysyivät edellisvuoden tasolla. Yritysten henkilöstön määrä kasvoi 6,1 prosenttia edellisvuodesta.

Liike-elämän palveluiden tunnuslukuja 1999 - 2000

15,7

6,1

7,9

Kirjanpitolain ja -asetuksen muutoksesta johtuen vertailussa on mukana vain kaksi tilastovuotta. Tilasto kuvaa toimialojensa suurimpia yrityksiä, jotka kattavat noin 49 prosenttia toimialojen koko liikevaihdosta. Merkittävät fuusiot ja yhtiöittämiset on otettu huomioon, jotta yritysten eri vuosien vertailu on mahdollista. Tilastossa ei ole konsernitason tietoja. Myös pienten yritysten tietoja sisältävät toimialoittaiset tilastot valmistuvat tämän vuoden lopussa.

Lähde: Liike-elämän palvelujen tilinpäätöstietoja 2000. Tilastokeskus
Lisätietoja Internet-osoitteessa: http://www.tilastokeskus.fi/tk/yr/rake_pikapal.html