12.7.2001

Lisätietoja: Seija Kolehmainen (09) 1734 2237, Leena Jussila (09) 1734 3754
Vastaava tilastojohtaja: Kaija Hovi

Tukkukaupan liiketoiminta tehostui vuonna 2000

Ravinto- ja nautintoainetukkukaupan sekä yleistukkukaupan yhteenlaskettu liikevaihto kasvoi 4 prosenttia edellisvuodesta. Henkilöstön määrä väheni ja jalostusarvo kasvoi. Muutokset johtuivat yritysten sisäisistä toimenpiteistä, joilla toimintaa tehostettiin. Vähittäiskaupan henkilöstön määrä sitä vastoin kasvoi yli 6 prosenttia vuodesta 1999. Tiedot käyvät ilmi Tilastokeskuksen keräämistä kaupan suurimpien yritysten tilinpäätöstiedoista.

Yleistukkukaupan 15 yrityksen liikevaihto kasvoi yli 3 prosenttia edellisvuodesta ja oli yhteensä 52,5 miljardia markkaa. Kokonaistulos heikkeni 2,2 prosenttiyksikköä, kun taas muut kannattavuutta mittaavat tunnusluvut parantuivat hieman. Henkilöstöä yrityksillä oli 7 350, mikä oli 4,2 prosenttia edellisvuotta vähemmän.

Ravinto- ja nautintoainetukkukaupan liikevaihto kasvoi 6,7 prosenttia, 20,5 miljardiin markkaan. Käyttökate ja kokonaistulos paranivat hieman, mutta rahoitus- ja nettotulos heikkenivät edellisvuodesta. Kokonaisvelkojen osuus liikevaihdosta pieneni 1,7 prosenttiyksikköä. Omavaraisuusaste kohosi edellisvuoden runsaasta 33 prosentista 37 prosenttiin.

Erikoistumattoman vähittäiskaupan toimialalla kannattavuus heikkeni. Sen sijaan omavaraisuusaste nousi 44 prosenttiin ja vieraan pääoman osuus liikevaihdosta väheni 2,8 prosenttiyksikköä, 29 prosenttiin. Liikevaihtoa kertyi 55,7 miljardia markkaa, 5 prosenttia enemmän kuin vuonna 1999. Kyselyyn vastanneet 200 erikoistumattoman vähittäiskaupan yritystä työllistivät noin 10 200 henkilöä.

Kaupan tunnuslukuja 1999 - 2000

5,1

Henkilöstön muutos 1999-2000, %

6,1

Kirjanpitolain ja -asetuksen muutoksesta johtuen vertailussa on mukana vain kaksi tilastovuotta. Tilasto kuvaa toimialojensa suurimpia yrityksiä, jotka kattavat noin 80 prosenttia toimialojen koko liikevaihdosta. Merkittävät fuusiot ja yhtiöittämiset on otettu huomioon, jotta yritysten eri vuosien vertailu on mahdollista. Tilastossa ei ole konsernitason tietoja. Kaupan toimialoittaiset tilastot, jotka sisältävät myös pienten yritysten tietoja, valmistuvat tämän vuoden lopussa.

Lähde: Kaupan tilinpäätöstietoja 2000. Tilastokeskus
Lisätietoja Internet-osoitteessa