21.8.2001

Lisätietoja: Aarno Airaksinen (09) 1734 3206, aarno.airaksinen@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Kaija Hovi

Yritysten Internet-kotisivujen määrä kasvoi vuonna 2000

Viime vuonna 60 prosentilla yli kymmenen henkilöä työllistävistä yrityksistä oli omat Internet-kotisivut, kun edellisenä vuonna kotisivut oli 50 prosentilla saman kokoisista yrityksistä. Internetin käyttö yrityksissä lisääntyi 84 prosentista 91 prosenttiin. Tiedot käyvät ilmi Tilastokeskuksen julkaisemasta raportista Internet ja sähköinen kauppa yrityksissä 2001. Tiedot on kerätty kyselytutkimuksella keväällä 2001.

Kaikista yli viisi henkilöä työllistävistä yrityksistä noin puolella oli vuonna 2000 omat kotisivut. Erityisen yleisiä kotisivut olivat matkailun parissa työskentelevillä yrityksillä. Kotisivujen määrän arvioidaan lisääntyvän selvästi vuoden 2001 aikana. Internet-yhteys oli viime vuonna käytössä 84 prosentilla yli viisi henkilöä työllistävistä yrityksistä.

Internet-kauppaa harjoitti 12 prosenttia yli viiden hengen yrityksistä. Niistä yrityksistä, joilla on kotisivut, joka neljäs myi tuotteitaan myös Internetin kautta. Maksumahdollisuuden suoraan kotisivuilla tarjosi yksi yritys sadasta. Yritysten Internet-myynnin arvo oli viime vuonna arviolta noin 12 miljardia markkaa. Myynnistä noin 90 prosenttia suuntautui kotimaahan ja noin kaksi kolmannesta oli yritysten välistä kauppaa.

Arvoltaan Internet-kauppaa huomattavasti suurempi sähköisen kaupan muoto on yritysten välisessä kaupassa käytetty EDI (Electronic Data Interchange). EDI-myynnin arvo oli yritysten omien ilmoitusten perusteella laskettuna noin 140 miljardia markkaa vuonna 2000.

Lähde: Internet ja sähköinen kauppa yrityksissä 2001. Tilastokeskus.