23.8.2001

Lisätietoja: Kimmo Moisio (09) 1734 3239, kimmo.moisio@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Riitta Harala

Konkurssien määrä väheni edelleen alkuvuonna

Tämän vuoden alkupuoliskolla pantiin vireille 1 375 konkurssia, mikä on 10 prosenttia vähemmän kuin vuotta aiemmin. Tätä vähemmän konkursseja on ollut viimeksi vuoden 1986 ensimmäisellä puoliskolla, jolloin pantiin vireille vain 1 141 konkurssia. Konkurssien määrä oli alkuvuonna edellisvuotista pienempi jo kahdeksatta vuotta peräkkäin. Tiedot käyvät ilmi Tilastokeskuksen konkurssitilastosta.

Konkurssien määrä pysyi ennallaan tai väheni viimevuotisesta kaikilla päätoimialoilla. Eniten konkurssien määrä pieneni vuoden ensimmäisellä puoliskolla kuljetusten, varastoinnin ja tietoliikenteen toimialalla, 27 prosenttia edellisvuotisesta. Se johtui tieliikenteen tavarankuljetusten konkurssien vähenemisestä. Myös teollisuudessa konkurssien määrä pieneni reilun neljänneksen edellisvuotisesta. Rakentamisessa ja muut palvelut -toimialalla konkurssien määrä pysyi lähes ennallaan.

Konkurssien takia uhanalaiseksi joutui alkuvuonna kaikkiaan 5 200 työpaikkaa, 17 prosenttia vähemmän kuin vuotta aiemmin.

Yrityssaneerauksien määrä väheni

Tammi-kesäkuussa pantiin vireille 131 yrityssaneerausta, mikä on 12 vähemmän kuin vuotta aiemmin. Yrityssaneerauksien määrä väheni kuljetusten, varastoinnin ja tieliikenteen toimialaa sekä muiden palveluiden toimialaa lukuun ottamatta kaikilla päätoimialoilla. Kuljetusten, varastoinnin ja tietoliikenteen yrityssaneerausten määrä lisääntyi, mikä johtui tieliikenteen tavarankuljetusten yrityssaneerausten kaksinkertaistumisesta. Saneerausmenettelyyn tammi-kesäkuussa haetuissa yrityksissä oli henkilökuntaa 1 440, lähes 600 edellisvuotista enemmän.

Käräjäoikeuksiin jätettiin tammi-kesäkuussa 1 684 yksityishenkilöiden velkajärjestelyhakemusta, mikä on 111 vähemmän kuin vuotta aiemmin. Velkajärjestelyjen määrä väheni vuoden ensimmäisellä neljänneksellä, toisella neljänneksellä hakemuksia tehtiin yhtä paljon kuin vuotta aiemmin. Yksityishenkilöiden velkajärjestelyhakemuksia on lain voimaantulon (8.2.1993) jälkeen tehty kaikkiaan 68 255.

Tilastokeskuksen konkurssitilasto perustuu käräjäoikeuksien ilmoituksiin vireille tulleista konkursseista, yrityssaneerauksista ja yksityishenkilöiden velkajärjestelyistä. Yritysten taustatiedot saadaan Tilastokeskuksen yritysrekisteristä.

Vireille pannut konkurssit toimialoittain tammi-kesäkuu 2001

Konkurssit tammi-kesäkuu 2001

%-muutos

tammi-kesäkuu 2000/2001