26.9.2001

Lisätietoja: Jan Nokkala (09) 1734 2702, jan.nokkala@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Ilkka Hyppönen

Palkkasumma kasvoi 6,6 prosenttia touko-heinäkuussa

Koko talouden palkkasumma oli vuoden 2001 touko-heinäkuussa 6,6 prosenttia suurempi kuin vuotta aiemmin. Kasvu oli hieman edellisvuotista alhaisempi, jolloin vastaava muutos oli 6,9 prosenttia. Tiedot käyvät ilmi Tilastokeskuksen kuukausittaisista palkkasummakuvaajista.

Kasvu hidastunut teollisuudessa, rakentamisessa ja kaupassa

Teollisuusyritysten palkkasumma oli heinäkuussa päättyneellä kolmen kuukauden ajanjaksolla 6 prosenttia suurempi kuin vuotta aiemmin. Vuonna 2000 vastaava luku oli 7 prosenttia. Palkkasumma kasvoi teollisuuden toimialoista eniten metallituotteiden, koneiden ja laitteiden, sähköteknisten tuotteiden sekä autojen ja perävaunujen valmistuksessa, vajaat 10 prosenttia. Mineraalien kaivussa palkkasumma nousi touko-heinäkuun ajanjaksolla vain yhden prosentin johtuen heinäkuun 2001 tuotantoseisokeista. Edellisen vuoden vastaava palkkasumman kasvu oli 5 prosenttia.

Rakentamisen palkkasumma nousi 8 prosenttia touko-heinäkuussa päättyneellä kolmen kuukauden ajanjaksolla edellisvuodesta. Talonrakentamisen palkkasumman kasvu oli 10 prosenttia sekä maa- ja vesirakentamisen 5 prosenttia.

Vähittäiskaupan palkkasumma oli touko-heinäkuussa 6 prosenttia suurempi kuin vastaavana ajanjaksona vuotta aiemmin. Vuosi sitten kasvua oli 7 prosenttia. Eniten palkkasumma lisääntyi kaupan toimialoista tietokonelaitteistojen sekä tietoliikennevälineiden ja toimistokoneiden vähittäiskaupassa, 16 prosenttia. Postimyynnissä sekä kodinkoneiden, viihde-elektroniikan ja musiikkitarvikkeiden vähittäiskaupassa kasvu oli myös yli 10 prosenttia. Autokaupassa palkkasumman kasvu hidastui viimevuotisesta ja oli nyt 2 prosenttia.

Julkisen talouden palkkasumma nousi touko-heinäkuussa 6 prosenttia vuotta aiemmasta. Edellisvuoden vastaavan ajanjakson kasvu oli 5 prosenttia. Julkisen sektorin palkkasumman osuus koko talouden palkkasummasta on hieman yli 30 prosenttia. Yksityisen koulutuksen sekä terveydenhuolto- ja sosiaalipalvelujen palkkasummat kasvoivat 8 ja 12 prosenttia vuoden 2001 touko-heinäkuun ajanjaksolla edellisvuodesta. Vuotta aiemmin vastaavat muutokset olivat 7 ja 10 prosenttia. Rahoitustoiminnan palkkasumma oli 9 prosenttia edellisvuotista suurempi. Vastaava nousu oli 7 prosenttia vuonna 2000.

Muiden palvelualojen palkkasumma oli touko-heinäkuussa 8 prosenttia edellisvuotista suurempi. Kasvu oli hieman ripeämpää verrattuna viime vuoteen, jolloin vastaava kasvu oli 7 prosenttia. Muista palvelualoista majoitus- ja ravitsemistoiminnassa palkkasumman lisäys oli 6 prosenttia ja kuljetuksen, varastoinnin ja tietoliikenteen toimialalla 5 prosenttia. Kiinteistö-, vuokraus-, tutkimus- ja liike-elämän palveluissa kasvu oli 12 prosenttia.

Palkkasummakuvaajat perustuvat verohallinnon työnantajasuoritustietoihin, joita täydennetään Tilastokeskuksen aineistoilla. Keskeiset tiedot julkaistaan lehdistötiedotteena ja indeksisarjat Internetissä osoitteessa tilastokeskus.fi/suhdanteet/bt. Indeksisarjat löytyvät myös Tilastokeskuksen StatFin -tilastopalvelusta statfin.stat.fi.

Lähde: Liiketoiminnan kuukausikuvaajat 2001, heinäkuu. Tilastokeskus