18.10.2001

Lisätietoja: Jari Harjunpää (09) 1734 3472, Marja Ikonen (09) 1734 3480, thi.tilastokeskus@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Ilkka Lehtinen

Tuontihinnat laskivat vuodessa 6,7 prosenttia

Tuontihinnat laskivat Tilastokeskuksen mukaan viime vuoden syyskuusta tämän vuoden syyskuuhun 6,7 prosenttia. Eniten indeksin laskuun vaikutti raakaöljyn ja perusmetallien hintojen halpeneminen. Elokuusta syyskuuhun tuontihinnat nousivat 0,5 prosenttia energiatuotteiden kallistumisen vuoksi.

Vientihinnat laskivat viime vuoden syyskuusta 4,1 prosenttia. Lasku johtui pääosin perusmetallien, selluloosan, öljytuotteiden ja sähköteknisten tuotteiden halpenemisesta. Hintojen laskua hillitsi paperin ja kartongin sekä maataloustuotteiden kallistuminen vuoden takaisesta. Elokuusta syyskuuhun vientihinnat laskivat 0,5 prosenttia.

Teollisuuden tuottajahinnat eli kotimaisten tavaroiden tehtaanhinnat laskivat viime vuoden syyskuusta 0,7 prosenttia. Lasku johtui pääasiassa selluloosan, öljytuotteiden ja perusmetallien halpenemisesta. Hintojen laskua hillitsi sähkön kallistuminen. Elokuusta syyskuuhun teollisuuden tuottajahinnat laskivat 0,8 prosenttia.

Tuottajahintaindeksien kuukausi- ja vuosimuutokset syyskuussa 2001 (1995=100)

Indeksit

Tukkuhintaindeksi

-0,2

-2,2

Tuottajahintaindeksit mittaavat hyödykkeiden hintakehitystä yritysten näkökulmasta. Kotimarkkinoiden perushintaindeksi mittaa Suomessa käytettävien tavaroiden verottomien hintojen kehitystä tavaroiden lähtiessä markkinoille. Tukkuhintaindeksi kuvaa Suomessa käytettävien tavaroiden verollisten hankintahintojen muutosta. Kotimarkkinoiden perushintaindeksi ja tukkuhintaindeksi sisältävät kotimaisia ja ulkomailta tuotuja tavaroita.

Raaka-aineiden dollaripohjaisia maailmanmarkkinahintoja mittaava HWWA-indeksi laski viime vuoden syyskuusta 16,9 prosenttia. Eniten halpenivat ei-rautametallit, 23,6 prosenttia, ja raakaöljy, 20,2 prosenttia.

Lähde: Tuottajahintaindeksit 2001, syyskuu. Tilastokeskus