25.10.2001

Lisätietoja: Rami Peltola (09) 1734 3615, rami.peltola@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Ilkka Hyppönen

Teollisuusyritysten liikevaihto kasvoi touko-heinäkuussa prosentin

Teollisuusyritysten liikevaihto oli Tilastokeskuksen mukaan touko-heinäkuussa prosentin suurempi kuin vastaavana ajanjaksona vuotta aiemmin. Liikevaihto kasvoi edelleen vuoden takaisesta kaikilla muilla toimialoilla paitsi metallien jalostuksessa sekä puu- ja paperiteollisuudessa.

Liikevaihdon kasvu hidastui edelleen. Vuoden 2001 ensimmäisellä neljänneksellä liikevaihto kasvoi vielä 8 prosenttia. Viennistä tuleva liikevaihto jäi tarkastelujaksolla viime vuoden vastaavaa ajanjaksoa alemmaksi.

Liikevaihto kasvoi touko-heinäkuussa vuoden takaiseen verrattuna eniten sähkö-, kaasu- ja vesihuollossa, 11 prosenttia. Autojen ja perävaunujen valmistuksen liikevaihto lisääntyi 10 prosenttia. Metallituotteiden valmistuksessa liikevaihto oli 9 prosenttia suurempi kuin vuotta aiemmin. Elintarvikkeiden, juomien ja tupakan sekä koneiden ja laitteiden valmistuksessa liikevaihdon kasvu oli 6 prosenttia.

Teollisuuden liikevaihtotilasto kuvaa yrityksiä, joiden päätoimiala on teollisuus. Indeksien laskenta perustuu verohallinnon arvonlisäverotietoihin, joita täydennetään Tilastokeskuksen kyselyn aineistolla. Laskennassa ovat mukana ne yritykset, joista on vertailukelpoiset tiedot sekä tarkastelukuukaudelta että edellisen vuoden vastaavalta kuukaudelta. Liikevaihtoindeksistä ei tehdä painojulkaisua. Indeksisarjat (alkuperäinen, kausitasoitettu, trendi) löytyvät Internetistä osoitteesta tilastokeskus.fi/suhdanteet/bt ja Tilastokeskuksen StatFin-tilastopalvelusta statfin.stat.fi.

Lähde: Liiketoiminnan kuukausikuvaajat 2001, heinäkuu. Tilastokeskus