15.11.2001

Lisätietoja: Rauno Viita (09) 1734 3381, Veikko Kauranen (09) 1734 3396
Vastaava tilastojohtaja: Kaija Hovi

Puhelinyritysten liikevaihto 24,5 miljardia markkaa vuonna 2000

Puhelinyritysten liikevaihto oli 24,5 miljardia markkaa vuonna 2000. Liikevaihto kasvoi 19 prosenttia edellisvuodesta. Liikevaihdon ohella tuottoja kertyi myyntivoitoista, joita kirjattiin yhteensä 8,1 miljardia markkaa. Puhelinyritysten tilikauden tulos kasvoi yli kaksinkertaiseksi ja oli 8,2 miljardia markkaa. Tiedot käyvät ilmi Tilastokeskuksen julkaisemasta Liikenteen tilinpäätöstietoja 2000 -julkaisusta, joka sisältää tilinpäätöstietoja ja tunnuslukuja vesiliikenteestä, lastinkäsittelystä, matkatoimistoista, huolinnasta ja puhelinliikenteestä.

Puhelintoimiala velkaantui rajusti vuoden 2000 aikana. Voimakkaat panostukset kohdistuivat uusimman teknologian kehittämiseen ja laajentumiseen kansainvälisille markkinoille. UMTS-toimilupahankintoja rahoitettiin pääasiassa lyhytaikaisella vieraalla pääomalla. Toimialan omavaraisuusaste putosi 55 prosentista 36 prosenttiin. Velkaa oli tilikauden lopussa 56 miljardia markkaa. Velan määrä lähes nelinkertaistui edellisvuodesta.

Muista liikenteen toimialoista erityisesti huolinta-alan kannattavuus on heikentynyt viime vuosina. Vuonna 2000 kannattavuuden lasku kuitenkin saatiin lähes pysäytettyä. Käyttökate oli 3,3 ja nettotulos 0,9 prosenttia liiketoiminnan tuotoista. Kumpikin aleni puoli prosenttiyksikköä edellisvuodesta.

Verovapaan kaupan kohtalo ja valtion tukipolitiikan muotoutuminen ovat luoneet epävarmuutta suomalaiseen varustamoelinkeinoon. Tämä näkyy alhaisina investointeina, jotka olivat vain prosentin liikevaihdosta vuonna 2000. Parhaimmillaan varustamoalan investoinnit ovat olleet jopa puolet liikevaihdosta.

Matkatoimistojen ja muun matkailua palvelevan toiminnan kannattavuus heikkeni viime vuonna. Tilikauden tulos putosi nollaan. Parina viime vuonna emoyhtiöt eivät ole maksaneet markkinointitukia samassa mitassa kuin aikaisemmin.

Lähde: Liikenteen tilinpäätöstietoja 2000. Tilastokeskus