15.11.2001

Lisätietoja: Tero Karttunen (09) 1734 3379, tero.karttunen@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Ilkka Hyppönen

Runsaat 22 600 uutta yritystä viime vuonna

Suomessa aloitti Tilastokeskuksen mukaan viime vuonna 22 668 uutta yritystä ja toimintansa lopetti 21 155 yritystä. Yrityskanta kasvoi 1 513 yrityksellä eli 0,6 prosenttia vuotta aiemmasta. Vuonna 1999 yrityskanta kasvoi edellisvuotisesta 0,4 prosenttia.

Aloittaneiden yritysten määrä kasvoi viime vuonna 3,5 prosenttia ja lopettaneiden yritysten määrä 1,5 prosenttia vuodesta 1999. Yritysten määrä lisääntyi päätoimialoista eniten kiinteistö-, vuokraus- ja tutkimuspalveluissa sekä rakentamisessa.

Maakunnittain tarkasteltaessa yrityskanta kasvoi viime vuonna suhteellisesti eniten Ahvenanmaalla (2,4 %) ja Satakunnassa (1,7 %). Vilkkaimmin yrityksiä perustettiin suhteessa yrityskantaan Uudellamaalla. Siellä aloitti toimintansa viime vuonna 11 yritystä jokaista sataa yritystä kohti. Koko maan vastaava määrä oli runsaat 9.

Tiedot perustuvat Tilastokeskuksen tilastoon aloittaneista ja lopettaneista yrityksistä. Perustiedot tilastoon saadaan verohallinnolta.

Lähde: Aloittaneet ja lopettaneet yritykset. Aloittaneet yritykset 2001, 2. neljännes; lopettaneet yritykset 2001,
1. neljännes sekä aloittaneet ja lopettaneet yritykset 2000. Tilastokeskus