27.11.2001

Lisätietoja: Rami Peltola (09) 1734 3615, rami.peltola@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Ilkka Hyppönen

Teollisuusyritysten liikevaihto kasvoi kesä-elokuussa prosentin

Teollisuusyritysten liikevaihto oli Tilastokeskuksen mukaan kesä-elokuussa prosentin suurempi kuin vastaavana ajanjaksona vuotta aiemmin. Liikevaihto kasvoi vuoden takaisesta kaikilla muilla toimialoilla paitsi puu- ja paperiteollisuudessa, metallien jalostuksessa ja kemianteollisuudessa.

Liikevaihdon kasvu on hidastunut selvästi kuluvan vuoden aikana. Vuoden 2001 ensimmäisellä neljänneksellä liikevaihto kasvoi vielä 8 prosenttia ja toisella neljänneksellä 2 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna.

Liikevaihto kasvoi kesä-elokuussa edellisvuoteen verrattuna eniten sähkö-, kaasu- ja vesihuollossa, 10 prosenttia. Tekstiilien ja vaatteiden valmistuksen liikevaihto lisääntyi 8 prosenttia. Metallituotteiden valmistuksessa liikevaihto oli 7 prosenttia suurempi kuin vuotta aiemmin. Elintarvikkeiden, juomien ja tupakan sekä autojen ja perävaunujen valmistuksessa liikevaihdon kasvu oli 6 prosenttia.

Teollisuuden liikevaihtotilasto kuvaa yrityksiä, joiden päätoimiala on teollisuus. Indeksien laskenta perustuu verohallinnon arvonlisäverotietoihin, joita täydennetään Tilastokeskuksen kyselyn aineistolla. Laskennassa ovat mukana ne yritykset, joista on vertailukelpoiset tiedot sekä tarkastelukuukaudelta että edellisen vuoden vastaavalta kuukaudelta. Liikevaihtoindeksistä ei tehdä painojulkaisua. Indeksisarjat (alkuperäinen, kausitasoitettu, trendi) löytyvät Internetistä osoitteesta tilastokeskus.fi/suhdanteet/bt ja Tilastokeskuksen StatFin-tilastopalvelusta statfin.stat.fi.

Lähde: Liiketoiminnan kuukausikuvaajat 2001, Elokuu. Tilastokeskus