21.12.2001

Lisätietoja: Jan Nokkala (09) 1734 2702, sähköposti: jan.nokkala@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Ilkka Hyppönen

Palkkasumma kasvoi 6,5 prosenttia elo-lokakuussa

Koko talouden palkkasumma oli vuoden 2001 elo-lokakuussa 6,5 prosenttia suurempi kuin vuotta aiemmin. Edellisvuoden vastaava kasvu oli 7,0 prosenttia. Palkkasumman kasvu oli viimevuotista nopeampaa kaupassa, yksityisen sektorin terveydenhuolto- ja sosiaalipalveluissa sekä julkisella sektorilla. Tiedot käyvät ilmi Tilastokeskuksen kuukausittaisista palkkasummakuvaajista.

Teollisuusyritysten maksama palkkasumma oli lokakuussa päättyneellä kolmen kuukauden ajanjaksolla 4 prosenttia suurempi kuin vuotta aiemmin. Vuonna 2000 vastaava luku oli 8 prosenttia. Palkkasumma kasvoi eniten koneiden ja laitteiden valmistuksessa, 8 prosenttia. Metallituotteiden sekä sähköteknisten tuotteiden ja instrumenttien valmistuksessa palkkasummat kasvoivat 5 ja 6 prosenttia. Vuonna 2000 vastaavat prosentit olivat 10 ja 15. Autojen ja perävaunujen valmistuksessa palkkasumma lisääntyi 2 prosenttia, kun edellisvuonna vastaava kasvu oli 11 prosenttia. Puu- ja paperiteollisuudessa palkkasumman kasvu pysähtyi.

Rakennusyritysten palkkasumma lisääntyi elo-lokakuussa 7 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Talonrakennusyritysten palkkasumma kasvoi 8 prosenttia ja maa- ja vesirakennusyritysten 4 prosenttia.

Vähittäiskaupan palkkasumma oli elo-lokakuussa 8 prosenttia suurempi kuin vastaavana ajanjaksona vuotta aiemmin. Vuosi sitten kasvua oli 5 prosenttia. Kaupan toimialoista palkkasumma kasvoi eniten tietokonelaitteistojen sekä tietoliikennevälineiden ja toimistokoneiden vähittäiskaupassa, 11 prosenttia. Autokaupassa palkkasumma lisääntyi elo-lokakuussa 3 prosenttia. Autokaupan toimialaan kuuluvassa polttoaineiden vähittäiskaupassa palkkasumma kasvoi 7 prosenttia. Tukkukaupassa palkkasumman lisäys oli 7 prosenttia.

Julkisen sektorin palkkasumman lisäys vuoden 2001 elo-lokakuussa oli 7 prosenttia vuotta aiemmasta. Edellisvuoden vastaava kasvu oli 4 prosenttia. Yksityisen koulutuksen sekä terveydenhuolto- ja sosiaalipalvelujen palkkasummat kasvoivat 7 ja 12 prosenttia edellisvuodesta. Vuotta aiemmin vastaavat muutokset olivat 8 ja 10 prosenttia. Rahoitustoiminnan palkkasumma kasvoi 7 prosenttia.

Muiden palvelualojen palkkasumma oli elo-lokakuussa 8 prosenttia edellisvuotista suurempi. Kasvu oli hieman hitaampaa kuin viime vuonna, jolloin vastaava kasvu oli 9 prosenttia. Muista palvelualoista majoitus- ja ravitsemistoiminnassa palkkasumman lisäys oli 6 prosenttia ja kuljetuksen, varastoinnin ja tietoliikenteen toimialalla 5 prosenttia. Kiinteistö-, vuokraus-, tutkimus- ja liike-elämän palveluissa kasvu oli 11 prosenttia. Muissa yhteiskunnallisissa ja henkilökohtaisissa palveluissa palkkasumma kasvoi 6 prosenttia.

Palkkasummakuvaajat perustuvat verohallinnon työnantajasuoritustietoihin, joita täydennetään Tilastokeskuksen aineistoilla. Keskeiset tiedot julkaistaan lehdistötiedotteena ja indeksisarjat Internetissä osoitteessa tilastokeskus.fi/suhdanteet/bt. Indeksisarjat löytyvät myös Tilastokeskuksen StatFin -tilastopalvelusta statfin.stat.fi.

Lähde: Liiketoiminnan kuukausikuvaajat 2001, lokakuu. Tilastokeskus