18.1.2001

Lisätietoja: Lea Parjo (09) 1734 3521
Vastaava tilastojohtaja: Kaija Hovi

Suomalaisyritykset Pohjoismaiden kärkeä Internetin käytössä

Suomalaisilla yrityksillä on pohjoismaisista yrityksistä useimmin käytössään Internet. Vuonna 1999 suomalaisista yli 10 hengen yrityksistä 85 prosenttia ilmoitti käyttävänsä Internetiä ja lähes kaikki aikoivat ottaa Internetin käyttöönsä vuoden 2000 aikana. Ruotsissa ja Tanskassa Internet-yhteys oli lähes 80 prosentilla ja Norjassa lähes 70 prosentilla yrityksistä. Tiedot käyvät ilmi Pohjoismaiden tilastovirastojen yhteishankkeena julkaisemasta raportista Use of ICT in Nordic enterprises 1999/2000.

Omat kotisivut oli vuonna 1999 noin puolella suomalaisista yli 10 henkeä työllistävistä yrityksistä. Tanskalaisista yrityksistä hieman yli puolella ja ruotsalaisista lähes 60 prosentilla oli kotisivut, kun norjalaisyrityksistä kotisivut oli vain noin kolmanneksella. Kaikissa maissa yritysten omien arvioiden mukaan kotisivujen määrä on kasvanut voimakkaasti vuonna 2000.

Tavaroiden ja palveluiden tilausmahdollisuuden kotisivujen kautta tarjosi 17 prosenttia suomalaisista yli 10 hengen yrityksistä. Pohjoismaiden välillä ei ollut tässä suhteessa suuria eroja: luvut vaihtelivat Norjan 12 prosentista Tanskan 19 prosenttiin.

Tiedot on kerätty kussakin Pohjoismaassa marraskuun 1999 ja kesäkuun 2000 välillä. Tänä vuonna vastaava tiedustelu yritysten Internetin käytöstä ja sähköisestä kaupasta tehdään jo lähes kaikissa EU-maissa. Suomessa uusi kysely tehdään helmikuussa 2001.

Julkaisu on kokonaisuudessaan tulostettavissa osoitteesta: http://www.ssb.no/emner/10/03/rapp_200101

Lähde: Use of ICT in Nordic enterprises 1999/2000, Statistics Denmark, Statistics Finland, Statistics Norway, Statistics Sweden. Oslo 2001. Hinta 118 NOK. Tilaukset: Tel: +47 6288 5500, fax: +47 6288 5595, E-mail: salg-abonnement@ssb.no.